Skočiť na hlavný obsah

Odborný dokument

Novela zákona o používaní elektronickej registračnej pokladnice č. 354/2024 Z. z.

č. z Lotus 2025/12 zo dňa 07. 01. 2025

2/ERP/2024/I

Informácia o novele zákona č. 354/2024 Z. z., ktorým sa okrem iných zákonov dopĺňa aj zákon č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej


registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov, ktorá nadobudne účinnosť dňa 01.01.2025

Informácia k čl. III zákona č. 354/2024 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov, a ktorým sa mení a dopĺňa aj zákon č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o ERP“).

Aplikačná prax pri kontrolách dodržiavania zákona o ERP ukazuje, že nastavené rozpätie výšky pokút nie je dostatočne odradzujúce od páchania správnych deliktov podnikateľmi. Častokrát sa stáva, že pri frekvencii kontrol, ktoré sú ročne vykonávané je malá šanca, že podnikateľ bude skontrolovaný a výška prípadnej prvej sankcie je v pomere ku výške nepriznanej tržby, zanedbateľná. To pôsobí motivujúco pre nepoctivých podnikateľov. Z informácií zo systému e-kasa vyplýva, že po kontrole u podnikateľa dochádza napr. k stavu, že tržby poklesnú (čo indikuje, že si podnikateľ „zarába“ na pokutu nepriznaním tržieb v systéme) alebo dôjde ku krátkodobému nárastu tržieb, ktoré však postupom času znova poklesnú na pôvodnú úroveň (čo indikuje, že efekt kontroly bol len krátkodobý), a preto sa novelou pokuty za nedodržanie zákona o ERP zvýšili.

1. bod novely zákona o ERP

§ 8a ods. 1,3 a 5 sa vypúšťajú slová „j) až l)“,.

S cieľom minimalizovať zásahy do funkčnosti systému e-kasa a do činnosti online registračnej pokladnice (ORP) sa navrhuje nová technická úprava, kedy ORP nebude posielať rekapituláciu DPH v dátovej správe (na doklade rekapitulácia DPH ostane) do systému e-kasa. Zmena sa navrhuje z dôvodu pridávania nových hodnôt vo vzťahu k DPH.

2. bod novely zákona o ERP

V § 16b ods. 1 písm. a) sa suma „330 eur“ nahrádza sumou „500 eur“ a suma „3 300 eur“ sa nahrádza sumou „15 000 eur“.

V §16b ods. 1 písm. b) sa suma „100 eur“ nahrádza sumou „150 eur“ a suma „3 300 eur“ sa nahrádza sumou „6 500 eur“.

V §16b ods. 1 písm. c) sa suma „20 eur“ nahrádza sumou „30 eur“ a suma „100 eur“ sa nahrádza sumou „200 eur“.

V §16b ods. 1 písm. d) sa suma „50 eur“ nahrádza sumou „80 eur“ a suma „330 eur“ sa nahrádza sumou „650 eur“.

V §16b ods. 1 písm. e) sa suma „2 000 eur“ nahrádza sumou „3 000 eur“ a suma „10 000 eur“ sa nahrádza sumou „15 000 eur“.

V §16b ods. 1 písm. f) sa suma „2 000 eur“ nahrádza sumou „3 000 eur“ a suma „40 000 eur“ sa nahrádza sumou „60 000 eur“.

V §16b ods. 2 písm. a) sa suma „660 eur“ nahrádza sumou „1 000 eur“ a suma „6 600 eur“ sa nahrádza sumou „30 000 eur“.

V §16b ods. 2 písm. b) sa suma „200 eur“ nahrádza sumou „300 eur“ a suma „6 600 eur“ sa nahrádza sumou „13 000 eur“.

V §16b ods. 2 písm. c) sa suma „40 eur“ nahrádza sumou „60 eur“ a suma „200 eur“ sa nahrádza sumou „400 eur“.

V §16b ods. 2 písm. d) sa suma „100 eur“ nahrádza sumou „150 eur“ a suma „660 eur“ sa nahrádza sumou „1 300 eur“.

V §16b ods. 2 písm. e) sa suma „4 000 eur“ nahrádza sumou „6 000 eur“ a suma „20 000 eur“ sa nahrádza sumou „30 000 eur“.

V §16c ods. 1 písm. b) sa suma „330 eur“ nahrádza sumou „500 eur“ a suma „3 300 eur“ sa nahrádza sumou „6 500 eur“.

V §16c ods. 1 písm. e) sa suma „2 000 eur“ nahrádza sumou „3 000 eur“ a suma „10 000 eur“ sa nahrádza sumou „15 000 eur“.

V §16c ods. 2 písm. b) sa suma „660 eur“ nahrádza sumou „1 000 eur“ a suma „6 600 eur“ sa nahrádza sumou „13 000 eur“.

V §16c ods. 2 písm. e) sa suma „4 000 eur“ nahrádza sumou „6 000 eur“ a suma „20 000 eur“ sa nahrádza sumou „30 000 eur“.

Ustanovené pokuty neboli menené od 1. januára 2012, pričom za sledované obdobie od januára 2012 do septembra 2024 bol percentuálny nárast inflácie približne 46%. Zámerom legislatívnej úpravy je valorizácia dolnej hranice pokút. Horná hranica pokút sa s pravidla upravuje tiež o mieru inflácie, pričom niektoré sa zvyšujú aj nad túto hranicu, aby správca dane pri ukladaní pokút vedel lepšie reflektovať mieru porušenia povinnosti zo strany povinných osôb. Navrhované zvýšenia pokút reflektujú aj zistenia z kontrol, ako aj opakovaných kontrol, ktoré vykonali orgány finančnej správy a ktoré preukázali, že pokuty nemajú dostatočný motivačný efekt pre podnikateľov k plneniu povinností súvisiacich s evidenciou tržieb, čo by malo viesť k zníženiu miery daňových únikov.

3.bod novely zákona o ERP

Za doterajší § 18cg sa vkladá nový § 18ch, ktorý vrátane nadpisu znie:


„§ 18ch

Prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 1.januára 2025


Za porušenie ustanovení zákona v znení účinnom do 31. decembra 2024, o ktorom sa do 31. decembra 2024 neviedlo konanie, sa uloží sankcia podľa zákona v znení účinnom do 31. decembra 2024, ak je to pre podnikateľa, výrobcu, dovozcu alebo pre distribútora pokladničného programu a chráneného dátového úložiska priaznivejšie.“.

Vypracoval: Finančné riaditeľstvo SR Banská Bystrica


Odbor daňovej metodiky
November 2024

ZDROJ:

Vzťah k:

Na stiahnutie:

2025.01.07 002 ...

Ďalšie nové dokumenty

28. 02. 2025

Overovanie IČ DPH

DPH 222/04

IČ DPH je dôležitá informácia o podnikateľovi vo vzťahu k uplatňovaniu DPH. V Slovenskej republike Finančné riaditeľstvo SR na svojej webovej stránke zverejňuje aktualizovaný zoznam daňových subjektov registrovaných pre DPH, ktorý umožňuje filtrovať záznamy na základe vyplnenia jednotlivých preddefinovaných položiek filtra. 

23. 01. 2025

Zápis zo zasadnutia Komisie na zabezpečenie jednotného metodického výkladu za oblasť DPH z 23.01.2025

DPH 222/04 DPH 222/04, § 19

Diskutovaná problematika: Nájom nehnuteľností s ohľadom na uplatňovanie sadzieb DPH na dodávky energií v kontexte zložených plnení v nadväznosti na rozsudky Súdneho dvora C-572/07, C-392/11 a C-42/14 (téma SKDP)

Odborný dokument

Aplikácia VRP2 od 1.1.2025

č. z Lotus 2025/2 zo dňa 31. 12. 2024

2/VRP/2024/IM



Informácia k aplikácii VRP2 od 1. 1. 2025

Informácia je určená pre podnikateľov – platiteľov dane z pridanej hodnoty, ktorí na evidenciu tržieb v hotovosti alebo inými platobnými prostriedkami, ktoré nahrádzajú hotovosť používajú virtuálnu registračnú pokladnicu (ďalej len „VRP“) v zmysle zákona č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov (ďalej „zákon č. 289/2008 Z. z. “).

Národná rada Slovenskej republiky schválila zákon č. 278/2024 Z. z., ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s ďalším zlepšovaním stavu verejných financií (tzv. konsolidačný balíček). V čl. VII tohto zákona dochádza k úprave § 27 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov (ďalej „novela zákona o DPH“), ktorá stanovuje výšku sadzieb dane z pridanej hodnoty. S účinnosťou od 1. januára 2025 sa na Slovensku uplatňujú tri sadzby dane z pridanej hodnoty (ďalej „sadzba DPH“). Základná sadzba DPH sa zvýši z pôvodných 20 % a 23 %, znížená sadzba DPH vo výške 10 % sa zruší a zavádzajú sa znížené sadzby DPH vo výške 19 % a 5 %.

Aktualizácia aplikácie VRP2 nie je potrebná. Nové sadzby dane z pridanej hodnoty platné od 1. 1. 2025 sa v aplikácii VRP2 zobrazia automaticky. V ponuke sadzieb dane z pridanej hodnoty ostávajú aj pôvodné sadzby dane z pridanej hodnoty pre prípad vrátenia tovaru, opráv pokladničných dokladov a pod.

Podnikateľ – platiteľ dane z pridanej hodnoty je v súlade s platnou legislatívou povinný si v aplikácii VRP2 upraviť tovarové položky s novými sadzbami dane z pridanej hodnoty. Úpravu tovarových položiek môže vykonať manuálne (po jednej položke), hromadne – označením zaškrtávacieho políčka, tzv. „checkboxu“ pri označených položkách (po 10 položiek) alebo hromadne – prostredníctvom Importu tovaru/služieb (max 100 položiek).

Podrobnejší postup spôsobu úpravy tovarových položiek je popísaný v informačnom materiály 1/VRP/2024/IM Spôsoby úpravy tovarových položiek pri práci s virtuálnou registračnou pokladnicou a on-line registračnou pokladnicou v súvislosti so zavedením nových sadzieb DPH s účinnosťou od 01. januára 2025 (PDF, 432 kB) alebo v Používateľskej príručke k aplikácii VRP2 (PDF, 11,6 MB), ktoré sú zverejnené na portáli finančnej správy.

Vypracovalo: Finančné riaditeľstvo SR

Centrum podpory pre dane
December 2024

ZDROJ:

Vzťah k:

Na stiahnutie:

2024.12.31 002 ...

Ďalšie nové dokumenty

28. 02. 2025

Overovanie IČ DPH

DPH 222/04

IČ DPH je dôležitá informácia o podnikateľovi vo vzťahu k uplatňovaniu DPH. V Slovenskej republike Finančné riaditeľstvo SR na svojej webovej stránke zverejňuje aktualizovaný zoznam daňových subjektov registrovaných pre DPH, ktorý umožňuje filtrovať záznamy na základe vyplnenia jednotlivých preddefinovaných položiek filtra. 

23. 01. 2025

Zápis zo zasadnutia Komisie na zabezpečenie jednotného metodického výkladu za oblasť DPH z 23.01.2025

DPH 222/04 DPH 222/04, § 19

Diskutovaná problematika: Nájom nehnuteľností s ohľadom na uplatňovanie sadzieb DPH na dodávky energií v kontexte zložených plnení v nadväznosti na rozsudky Súdneho dvora C-572/07, C-392/11 a C-42/14 (téma SKDP)

Odborný dokument

Úprava tovarových položiek pri práci s virtuálnou a online registračnou pokladnicou od 1.1.2025

č. z Lotus 2024/153 zo dňa 20. 12. 2024

1/VRP/2024/IM



Spôsoby úpravy tovarových položiek pri práci s virtuálnou registračnou pokladnicou a on-line registračnou pokladnicou v súvislosti so zavedením nových sadzieb DPH s účinnosťou od 1. januára 2025

Informácia je určená pre podnikateľov – platiteľov dane z pridanej hodnoty používajúcich pokladnicu e - kasa klient v zmysle zákona č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov (ďalej „zákon č. 289/2008 Z. z.).

Národná rada Slovenskej republiky schválila zákon č. 278/2024 Z. z., ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s ďalším zlepšovaním stavu verejných financií (tzv. konsolidačný balíček). V čl. VII tohto zákona dochádza k úprave § 27 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov (ďalej novela zákona o DPH), ktorý ustanovuje výšku sadzieb. S účinnosťou od 1. januára 2025 sa na Slovensku uplatňujú tri sadzby dane z pridanej hodnoty (ďalej „sadzba DPH“). Základná sadzba DPH sa zvýši z pôvodných 20 % na 23 % , znížená sadzba DPH vo výške 10 %.sa zruší a zavádzajú sa znížené sadzby DPH vo výške 19 % a 5 % .

Bližšie informácie k zmene sadzieb DPH od januára 2025 podľa novely zákona o DPH sú zverejnené na portáli Finančnej správy, v časti FAQ-Informácie k aktuálnym daňovým a colným povinnostiam Daň z pridanej hodnoty.

Podnikateľ je povinný kupujúcim vyhotovovať a odosielať do systému e -kasa prostredníctvom pokladnice e -kasa klient, ktorou sa na účely zákona č. 289/2008 Z. z. rozumie virtuálna registračná pokladnica (ďalej „VRP“) alebo on-line registračná pokladnica (ďalej „ORP“) pokladničné doklady obsahujúce najmenej povinné údaje uvedené v § 8 ods. 1 alebo 6, ak ide o pokladničný doklad vyhotovený v režime on-line, pričom u platiteľa DPH medzi povinné údaje pokladničného dokladu patria podľa ods. 1 písmena.:


j) základ dane z pridanej hodnoty, ak podnikateľ je platiteľom dane z pridanej hodnoty v členení podľa sadzieb okrem prípadu, ak platiteľ dane z pridanej hodnoty uplatňuje osobitnú úpravu uplatňovania dane podľa osobitného predpisu,
k) sadzbu dane z pridanej hodnoty alebo údaj o oslobodení od dane z pridanej hodnoty, ak podnikateľ je platiteľom dane z pridanej hodnoty v členení podľa sadzieb okrem prípadu, ak platiteľ dane z pridanej hodnoty uplatňuje osobitnú úpravu uplatňovania dane podľa osobitného predpisu,
l) výšku dane z pridanej hodnoty spolu, ak podnikateľ je platiteľom dane z pridanej hodnoty v členení podľa sadzieb okrem prípadu, ak platiteľ dane z pridanej hodnoty uplatňuje osobitnú úpravu uplatňovania dane podľa osobitného predpisu.

Aby pokladničný doklad vyhotovený prostredníctvom VRP alebo ORP obsahoval sadzbu DPH podľa novely zákona o DPH v znení účinnom od 1. januára.2025, podnikateľ – platiteľ DPH je povinný úpravu/zmenu sadzieb DPH vykonať vo VRP aj v ORP.

1) Spôsob úpravy sadzby DPH vo VRP

Podnikateľ má možnosť už vytvorenú tovarovú položku okrem zrušenia (zneplatnenia) aj upraviť. V prípade úpravy tovarovej položky je možné upraviť všetky údaje okrem názvu tovarovej položky. V aplikácii VRP2 je možné úpravu sadzieb DPH vykonať rôznymi spôsobmi :


a) Manuálne – po jednej položke,
b) Hromadne - zaškrtnutím checkboxu (okienka) pri označených položkách,
c) Hromadne - nové nahratie položiek (max. po 100 položkách) cez import tovaru/služieb.

a) Manuálne – po jednej položke

Uvedenú možnosť úpravy využije podnikateľ, ktorý disponuje menším počtom tovarových položiek. Úprava sadzby DPH sa vykoná po odkliknutí na tlačidlo „Tovar a služby – Prehľad“ (Obrázok č. 1), kedy sa zobrazí tabuľka, ktorá obsahuje zoznam aktuálne platných tovarových položiek a služieb (max. 3000 položiek), ktoré podnikateľ poskytuje.

Obrázok č. 1 Základne menu –Tovar a služby - webová aj mobilná aplikácia VRP 2

Následne v tabuľke obsahujúcej zoznam aktuálne platných tovarových položiek a služieb podnikateľ klikne




„Upraviť“ pri konkrétnej položke (web aplikácia) (Obrázok č. 2) alebo klikne na tovar, ktorý chce Po kliknutí na tlačídlo „Upraviť“ sa zobrazí detail požadovaného tovaru/služby, v rámci ktorého je možné upraviť aj hodnotu sadzby DPH (Obrázok č. 3). Po vykonaní požadovanej zmeny sa klikne na tlačidlo „Uložiť.



Obrázok č. 3 Úprava tovaru a služby – webová aj mobilná aplikácia VRP2

b) Hromadne - zaškrtnutie checkboxu (okienka) pri označených položkách

V danom prípade ide o postup vykonania úpravy u viacerých položiek SÚČASNE. Pri tomto postupe si podnikateľ prostredníctvom filtra môže vyhľadať záznamy v tabuľke filtra, a to vybratím alebo vypísaním údajov do jednotlivých polí filtra, napr. Sadzba DPH (vyberie sa požadovaná výška sadzby dane, ktorú podnikateľ chce hromadne upraviť), Kategória (ak má podnikateľ vytvorené kategórie pre jednotlivé tovarové položky, vyberie zo zoznamu požadovanú kategóriu). Je na samotnom podnikateľovi, ktorú možnosť vyhľadávania záznamu prostredníctvom filtra využije.

Ako príklad uvádzame postup hromadnej úpravy na novú výšku sadzby DPH pri použití filtra „Sadzba DPH“:


Podnikateľ na začiatku úpravy postupuje podľa bodu 1), odklikne tlačidlo „Tovar a služby – Prehľad“. Vo vytvorenej tabuľke obsahujúcej zoznam platného tovaru a služieb sa klikne na tlačidlo „Filter“ . Po jeho odkliknutí sa zobrazí formulár, v rámci ktorého si podnikateľ zadá/vyberie výšku sadzby DPH, ktorú chce hromadne upraviť na novú sadzbu DPH (Obrázok č. 4). Po zadaní požadovaného filtrovacieho kritéria, podnikateľ klikne na tlačidlo „Filtrovať“ a zobrazia sa mu požadované záznamy – tovarové položky so zvolenou sadzbou DPH, ktorú v ďalšom kroku upraví na novú, v súlade s novelou zákona o DPH.

Obrázok č. 4 Tovar a služby – výber sadzby DPH podľa filtra

Po zobrazení tabuľky obsahujúcej zoznam aktuálne platných tovarových položiek a služieb, hromadnú úpravu sadzby DPH podnikateľ vykoná označením buď jednotlivých položiek, a to zaškrtnutím checkboxu (okienka) pri týchto položkách, alebo s možnosťou hromadného označenia zaškrtnutím checkboxu (okienka) s označením „


Tovar/služba“, a následným stlačením tlačidla „Upraviť DPH označeným“ (Obrázok č. 5). Pri zaškrtnutí checkboxu (okienka) „Tovar/služba“ sa vykoná označenie len na konkrétnej strane filtra ,t. z. max. 10 záznamov, preto pre ďalšie označenie požadovaných položiek je potrebné sa cez spodnú šípku posunúť na ďalšiu stranu a znovu označiť zaškrtnutím checkboxu (okienka) s označením „Tovar/služba“.

Obrázok č.5 Tovar a služby – úprava webová aplikácia

Po označení zaškrtnutím checkboxu (okienka) a stlačením tlačidla „Upraviť DPH označeným“ sa zobrazí formulár, v rámci ktorého si podnikateľ zadá/vyberie výšku sadzby DPH, ktorú chce hromadne upraviť na novú sadzbu DPH a odklikne „Potvrdiť“ (Obrázok č. 6).

Obrázok č. 6 Tovar a služby - úprava požadovanej sadzby DPH

c) Hromadné - nové nahratie položiek (max. po 100 položkách) cez Import tovaru/služieb

Cez tlačidlo „Tovar a služby“ v základnom menu a následným vybratím „Import tovaru/služieb“ je možné nahratie tovarových položiek s novou sadzbou DPH hromadne, a to pomocou nahratia súboru vo formáte:


- .csv (comma-separated values),
- .xml (extended markup language),

- .xlsx (Microsoft Excel – ďalej MS Excel).


Obr. č. 7 Import tovaru a služieb – webová aj mobilná aplikácia VRP 2

Podnikateľ má možnosť stiahnuť si všetky vzorové súbory priamo v aplikácií VRP 2 kliknutím na príslušný odkaz.

Podrobnejšie informácie k vytváraniu tvarových položiek s novou sadzbou DPH v importovaných súboroch podnikateľ nájde v používateľskej príručke pre VRP 2 na stránke www.financnasprava.sk Rýchle odkazy – eKasa - Virtuálna registračná pokladnica 2.

Používateľská príručka - VRP 2


Používateľská príručka Virtuálna registračná pokladnica 2 (PDF, 11,60 MB)
Poznámka
Každá zmena tovarovej položky (úprava/zneplatnenie) je zobrazená v histórií tovarov/služieb resp. kliknutím na „História zmien“ v konkrétnej tovarovej položke.

2) Spôsob úpravy sadzby DPH v ORP

Podnikatelia používajúci na evidovanie tržieb ORP si ju musia aktualizovať, nakoľko bez aktualizácie nebudú môcť od 1.1.2025 vyhotovovať doklady v nových sadzbách DPH.

S otázkou týkajúcou sa aktualizácie ORP bude potrebné sa obrátiť na servisného technika alebo na výrobcu/dodávateľa používanej ORP.

Vypracovalo: Finančné riaditeľstvo SR

Centrum podpory pre dane
December 2024

ZDROJ:

Vzťah k:

Na stiahnutie:

2024.12.20 001 ...

Ďalšie nové dokumenty

28. 02. 2025

Overovanie IČ DPH

DPH 222/04

IČ DPH je dôležitá informácia o podnikateľovi vo vzťahu k uplatňovaniu DPH. V Slovenskej republike Finančné riaditeľstvo SR na svojej webovej stránke zverejňuje aktualizovaný zoznam daňových subjektov registrovaných pre DPH, ktorý umožňuje filtrovať záznamy na základe vyplnenia jednotlivých preddefinovaných položiek filtra. 

23. 01. 2025

Zápis zo zasadnutia Komisie na zabezpečenie jednotného metodického výkladu za oblasť DPH z 23.01.2025

DPH 222/04 DPH 222/04, § 19

Diskutovaná problematika: Nájom nehnuteľností s ohľadom na uplatňovanie sadzieb DPH na dodávky energií v kontexte zložených plnení v nadväznosti na rozsudky Súdneho dvora C-572/07, C-392/11 a C-42/14 (téma SKDP)

Odborný dokument

Aktualizácia online registračnej pokladnice od 1.1.2025

č. z Lotus 2024/147 zo dňa 17. 12. 2024

1/ORP/2024/IM



Potrebná aktualizácia on-line registračnej pokladnice od 1. 1.2025

Informácia je určená pre podnikateľov – platiteľov dane z pridanej hodnoty, ktorí na evidenciu tržieb v hotovosti alebo inými platobnými prostriedkami, ktoré nahrádzajú hotovosť používajú on-line registračnú pokladnicu (ďalej len „ORP“) v zmysle zákona č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov (ďalej „zákon č. 289/2008 Z. z. “).

Národná rada Slovenskej republiky schválila zákon č. 278/2024 Z. z., ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s ďalším zlepšovaním stavu verejných financií (tzv. konsolidačný balíček). V čl. VII tohto zákona dochádza k úprave § 27 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov (ďalej „novela zákona o DPH“), ktorá stanovuje výšku sadzieb dane z pridanej hodnoty. S účinnosťou od 1. januára 2025 sa na Slovensku uplatňujú tri sadzby dane z pridanej hodnoty (ďalej „sadzba DPH“). Základná sadzba DPH sa zvýši z pôvodných 20 % a 23 %, znížená sadzba DPH vo výške 10 % sa zruší a zavádzajú sa znížené sadzby DPH vo výške 19 % a 5 %.

V súvislosti s novelou zákona o DPH sú podnikatelia – platitelia dane z pridanej hodnoty používajúci ORP na evidenciu tržieb v hotovosti alebo iným platobnými prostriedkami, ktoré nahrádzajú hotovosť povinní aktualizovať svoju ORP, nakoľko bez aktualizácie po 1.1.2025 nebudú môcť vystavovať pokladničné doklady s novými sadzbami DPH.

Informácie k aktualizáciám a zapracovaným zmenám týkajúce sa konkrétnych typov ORP podnikateľom poskytne výrobca/predajca/distribútor danej ORP.

Vypracovalo: Finančné riaditeľstvo SR

Centrum podpory pre dane
December 2024

ZDROJ:

Vzťah k:

Na stiahnutie:

2024.12.17 001 ...

Ďalšie nové dokumenty

28. 02. 2025

Overovanie IČ DPH

DPH 222/04

IČ DPH je dôležitá informácia o podnikateľovi vo vzťahu k uplatňovaniu DPH. V Slovenskej republike Finančné riaditeľstvo SR na svojej webovej stránke zverejňuje aktualizovaný zoznam daňových subjektov registrovaných pre DPH, ktorý umožňuje filtrovať záznamy na základe vyplnenia jednotlivých preddefinovaných položiek filtra. 

23. 01. 2025

Zápis zo zasadnutia Komisie na zabezpečenie jednotného metodického výkladu za oblasť DPH z 23.01.2025

DPH 222/04 DPH 222/04, § 19

Diskutovaná problematika: Nájom nehnuteľností s ohľadom na uplatňovanie sadzieb DPH na dodávky energií v kontexte zložených plnení v nadväznosti na rozsudky Súdneho dvora C-572/07, C-392/11 a C-42/14 (téma SKDP)

Odborný dokument

Novela zákona o používaní elektronickej registračnej pokladnice č. 102/2024 Z. z.

č. z Lotus 2024/130 zo dňa 28. 11. 2024

1/ERP/2024/I

Informácia o novele zákona č. 102/2024 Z. z., ktorým sa okrem iných zákonov dopĺňa aj zákon č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov, ktorá nadobudne účinnosť dňa 01.01.2025



Čl. V sa mení a dopĺňa zákon č. 289/2008 Z. z o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o ERP“).

Z dôvodu zmeny legislatívnej úpravy, podľa ktorej sa tuzemská zdaniteľná osoba stáva platiteľom dane z pridanej hodnoty (ďalej len „DPH“) a spôsobu prideľovania identifikačného čísla pre daň z pridanej hodnoty (ďalej len „IČ DPH“) platiteľovi dane, sa upravujú jednotlivé ustanovenia zákona o ERP. V tejto súvislosti sa zosúlaďujú požiadavky na povinné náležitosti pokladničného dokladu vyhotoveného pokladnicou e-kasa klient, upravuje sa oznamovacia povinnosť podnikateľa a sankcie v prípade jej nesplnenia.

1. bod novely zákona o ERP

V § 7a ods. 4 písm. a) a b) za slová „daň z pridanej hodnoty,“ vkladajú slová „ak mu bolo pridelené a“.

Zmena zákona je z dôvodu, že IČ sa prideľuje nielen platiteľom DPH, ale aj osobám registrovaným pre DPH podľa § 7, 7a zákona o DPH. Osoby registrované pre DPH podľa § 7, 7a zákona o DPH nemajú postavenie platiteľa DPH. Zámerom právnej úpravy v § 7a zákona o ERP je, aby IČ DPH ako identifikačný údaj bol používaný len v súvislosti s platiteľmi DPH.

2. bod novely zákona o ERP

V § 7a sa dopĺňa odsek 11, ktorý znie: „Podnikateľ, ktorý sa stal platiteľom dane z pridanej hodnoty podľa osobitného predpisu, 14a) je povinný pred prvým vyhotovením pokladničného dokladu ako platiteľ dane z pridanej hodnoty oznámiť finančnému riaditeľstvu prostredníctvom portálu finančnej správy v e-kasa zóne podnikateľa skutočnosť, že sa stal platiteľom dane z pridanej hodnoty; to neplatí pre podnikateľa, ktorý sa stal platiteľom dane z pridanej hodnoty na základe žiadosti o registráciu podľa osobitného predpisu 14aa) alebo k 1. januáru roka nasledujúceho po roku, v ktorom prekročil obrat podľa osobitného predpisu.14ab)“.

Poznámky pod čiarou k odkazom 14a až 14ab znejú:

14a) § 4 a 5 zákona č. 222/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov.


14aa) § 4 ods. 7 a ods. 8 písm. b) zákona č. 222/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov.
14 ab) § 4 ods. 1 písm. a) zákona č. 222/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov.“.

V nadväznosti na zmeny v pravidlách registrácie tuzemských zdaniteľných osôb, za platiteľa dane podľa zákona o DPH, sa zavádza oznamovacia povinnosť podnikateľa voči finančnému riaditeľstvu v prípade, ak podnikateľovi vznikla povinnosť registrovať sa za platiteľa DPH v súlade s Čl. I zákona č. 102/2024 Z. z.. Podnikateľ si túto povinnosť musí splniť skôr, ako vyhotoví pokladničný doklad ako platiteľ DPH.

3.bod novely zákona o ERP

V § 8 ods. 1 písmená b) a c) znejú: b)


daňové identifikačné číslo, ak sa podnikateľ nestal platiteľom dane z pridanej hodnoty alebo sa stal platiteľom dane z pridanej hodnoty a nebolo mu pridelené identifikačné číslo pre daň z pridanej hodnoty, c)

identifikačné číslo pre daň z pridanej hodnoty, ak sa podnikateľ stal platiteľom dane z pridanej hodnoty a bolo mu pridelené identifikačné číslo pre daň z pridanej hodnoty,“.

4. bod novely zákona o ERP

V § 16a písm. c) sa na konci pripájajú tieto slová: „ods. 1 až 5 a 7“.

Úpravou a doplnením ods. 1 až 5 a 7 sa odstraňuje duplicita v ukladaní pokút za nenahlásenie predajného miesta pri prenosných pokladniciach.

Pri vypustení sankcie za nedodržanie ustanovení uvedených v § 8a ods. 6 nebude tým ovplyvnený proces zaslania údajov o polohe prenosnej pokladnice do systému e-kasa prostredníctvom pokladnice e-kasa klient. Údaje o polohe prenosnej pokladnice e-kasa klient sa po ich zaevidovaní v pokladnici zasielajú do systému e-kasa automaticky.

S účinnosťou od 01.01.2025 podnikateľ, ktorý nezaevidoval údaje o polohe v pokladnici e-kasa klient, resp. nepotvrdil ich zaevidovanie v pokladnici e-kasa klient, a teda ich ani nezaslal do systému e-kasa, dopustil sa správneho deliktu podľa ustanovenia § 16a písm. l) zákona o ERP.

5. bod novely zákona o ERP

V § 16a sa dopĺňa písmeno at), ktoré znie: at) nesplní oznamovaciu povinnosť podľa § 7a ods. 11.“.

6. bod novely zákona o ERP

V nadväznosti na doplnenie nového správneho deliktu písmena at) sa v sankciách § 16b odseku 1 dopĺňa písmenom g), ktoré znie:

„g)

§ 16a písm. at) od 20 eur do 100 eur.“.

7. až 9. bod novely zákona o ERP

V § 17 ods. 1 posledná veta znie:

„Finančné riaditeľstvo umožní prostredníctvom aplikácie overiť pomocou QR kódu alebo prostredníctvom unikátneho identifikátora dokladu na pokladničnom doklade správnosť údajov z pokladničných dokladov vyhotovených pokladnicou e-kasa klient, ktoré boli zaslané do systému e-kasa, a sprístupniť tieto údaje, a to aj opakovane.“.


V § 17 ods. 1 sa na konci pripája táto veta:

„Prostredníctvom aplikácie podľa štvrtej vety je možné nahlásiť pokladničný doklad, ak nedôjde k overeniu zaslania správnych údajov z pokladničných dokladov vyhotovených pokladnicou e-kasa klient do systému e-kasa.“.

V § 17 ods. 9 prvej vete sa slová „tohto zákona“ nahrádzajú slovami „plnenia úloh podľa tohto zákona a podľa osobitných predpisov19b)“, za slovo „spracúvať“ sa vkladá čiarka a slová „a to aj automatizovaným spôsobom“ a vypúšťajú sa slová „ods. 1 druhej vete“.

Novela zákona spresňuje existujúce ustanovenie § 17 ods. 1 zákona o ERP týkajúce sa overovania údajov z pokladničných dokladov vyhotovených pokladnicou e-kasa klient prostredníctvom aplikácie v gescii finančného riaditeľstva. Široká verejnosť, ako užívateľ aplikácie, má právo preveriť a porovnať údaje z vydaného pokladničného dokladu s údajmi zaslanými do systému e-kasa a overiť ich správnosť. Za týmto účelom budú v aplikácii sprístupnené údaje zo systému e-kasa, ktoré prislúchajú k danému pokladničnému dokladu. Registrácia užívateľa v aplikácii umožňuje užívateľovi aj opakované preverenie správnosti pokladničného dokladu bez potreby uchovávania originálu pokladničného dokladu. V prípade, ak k overeniu správnosti nedôjde, je užívateľ oprávnený sporný pokladničný doklad nahlásiť prostredníctvom aplikácie priamo finančnej správe.

Vypracoval: Finančné riaditeľstvo SR Banská Bystrica


Odbor daňovej metodiky
November 2024

ZDROJ:

Vzťah k:

Na stiahnutie:

2024.11.28 001 ...

Ďalšie nové dokumenty

28. 02. 2025

Overovanie IČ DPH

DPH 222/04

IČ DPH je dôležitá informácia o podnikateľovi vo vzťahu k uplatňovaniu DPH. V Slovenskej republike Finančné riaditeľstvo SR na svojej webovej stránke zverejňuje aktualizovaný zoznam daňových subjektov registrovaných pre DPH, ktorý umožňuje filtrovať záznamy na základe vyplnenia jednotlivých preddefinovaných položiek filtra. 

23. 01. 2025

Zápis zo zasadnutia Komisie na zabezpečenie jednotného metodického výkladu za oblasť DPH z 23.01.2025

DPH 222/04 DPH 222/04, § 19

Diskutovaná problematika: Nájom nehnuteľností s ohľadom na uplatňovanie sadzieb DPH na dodávky energií v kontexte zložených plnení v nadväznosti na rozsudky Súdneho dvora C-572/07, C-392/11 a C-42/14 (téma SKDP)

Odborný dokument

Overenie pravosti pokladničného dokladu

č. z Lotus 2023/181 zo dňa 21. 12. 2023

6/ORP/2023/IM



Informácia k overeniu pravosti pokladničného dokladu
Informácia je určená pre širokú verejnosť - kupujúcich, ktorým bol vydaný pokladničný doklad z pokladnice e-kasa klient a pravosť vydaného pokladničného dokladu je možné overiť prostredníctvom mobilnej aplikácie ePeňaženka alebo prostredníctvom webovej aplikácie Over doklad.

Kupujúci pravosť pokladničného dokladu môže overiť cez smartfón prostredníctvom mobilnej aplikácie ePeňaženka alebo prostredníctvom PC cez webovú aplikáciu Over doklad.


I. Overenie pokladničného dokladu prostredníctvom smartfónu a mobilnej aplikácie ePeňaženka


Stiahnuť bezplatnú aplikáciu FS SR ePeňaženka, ktorá okrem iného slúži aj na overenie pravosti vydaného pokladničného dokladu z pokladnice e-kasa klient je možné pre Android zariadenia cez Google Play a pre iOS zariadenia cez Apple Store. Všetky informácie k mobilnej aplikácii ePeňaženka vrátane používateľskej príručky a možnosti jej stiahnutia sú dostupné na portáli FS SR www.financnasprava.sk

https://www.financnasprava.sk/sk/podnikatelia/dane/ekasa/epenazenka

Aplikácia jednoduchým spôsobom naskenovaním QR kódu z pokladničného dokladu skontroluje údaje na Vašom pokladničnom doklade s údajmi zo systému e-kasa. V prípade, ak pokladničný doklad nemá QR kód, pre overenie pravosti pokladničného dokladu zadajte Unikátny identifikátor dokladu (UID) manuálne. Ak sa na pokladničnom doklade nenachádza UID, zadajte ľubovoľný znak. Pokladničný doklad je úspešne overený, ak súhlasia všetky údaje, ktoré potvrdíte voľbou „ÁNO“. V prípade, ak sa pokladničný doklad v systéme e-kasa nenachádza, je možné ho nahlásiť ako nevalidný.

II. Overenie pokladničného dokladu prostredníctvom PC a webovej aplikácie Over doklad

Na overenie pravosti pokladničného dokladu naďalej slúži aj webová aplikácia FS SR Over doklad, ktorá je dostupná na portáli FS SR www.financnasprava.sk

https://opd.financnasprava.sk/#!/check

Overenie evidencie dokladu v systéme e-kasa na PC je možné zadaním ID dokladu, prípadne vyhľadať doklad aj bez ID dokladu zadaním iných položiek dokladu. Potvrdenie správnosti dokladu alebo nahlásiť nesprávne údaje je možné potvrdením voľby „ÁNO“ alebo „NIE“. Ak sa pokladničný doklad nenachádza v centrálnej evidencii pokladničný dokladov systému e-kasa, aplikácia Over doklad umožňuje nahlásiť podozrivý doklad.

Výnimky nenájdenia dokladu:
V prípade, ak sa overuje pokladničný doklad, ktorý nie je starší ako 96 hodín, alebo podnikateľ, ktorý vystavil pokladničný doklad má udelenú výnimku zo zasielania údajov do systéme e-kasa na 30 dní, aplikácia Over doklad zobrazí hlásenia:
„Ešte neevidovaný doklad. Overovanie zopakujte o 4 dni.“
„Ešte neevidovaný doklad. Podnikateľ nemá prístup na internet. Overovanie zopakujte o 30 dní.“

Vypracovalo: Finančné riaditeľstvo SR Banská Bystrica
Centrum podpory pre dane
December 2023

ZDROJ:

Vzťah k:

Na stiahnutie:

2023.12.21 006 ...

Ďalšie nové dokumenty

28. 02. 2025

Overovanie IČ DPH

DPH 222/04

IČ DPH je dôležitá informácia o podnikateľovi vo vzťahu k uplatňovaniu DPH. V Slovenskej republike Finančné riaditeľstvo SR na svojej webovej stránke zverejňuje aktualizovaný zoznam daňových subjektov registrovaných pre DPH, ktorý umožňuje filtrovať záznamy na základe vyplnenia jednotlivých preddefinovaných položiek filtra. 

23. 01. 2025

Zápis zo zasadnutia Komisie na zabezpečenie jednotného metodického výkladu za oblasť DPH z 23.01.2025

DPH 222/04 DPH 222/04, § 19

Diskutovaná problematika: Nájom nehnuteľností s ohľadom na uplatňovanie sadzieb DPH na dodávky energií v kontexte zložených plnení v nadväznosti na rozsudky Súdneho dvora C-572/07, C-392/11 a C-42/14 (téma SKDP)

Odborný dokument

Povinnosť používať e-kasa klient zahraničným podnikateľom

č. z Lotus 2023/182 zo dňa 21. 12. 2023

7/ORP/2023/IM



Informácia o povinnosti používania pokladnice e-kasa klient zahraničným podnikateľom

Informácia je určená pre podnikateľov s trvalým pobytom alebo so sídlom mimo územia Slovenskej republiky (ďalej „zahraničný podnikateľ“), ktorým vzniká povinnosť evidovania tržieb prijatých v hotovosti alebo inými platobnými prostriedkami nahrádzajúcimi hotovosť, z predaja tovaru alebo poskytnutia vymedzenej služby na území Slovenskej republiky (ďalej „SR“) v pokladnici e-kasa klient. Pokladnicou ekasa klient sa rozumie on-line registračná pokladnica alebo virtuálna registračná pokladnica (ďalej „ORP/VRP“).

Na území SR je v platnosti zákon č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov (ďalej „zákon č. 289/2008 Z. z.“), ktorého ustanovenia je povinný dodržiavať ako slovenský, tak aj zahraničný podnikateľ.

Ak sa zahraničný podnikateľ rozhodne na území SR predávať tovar alebo poskytovať vymedzenú službu, a za tieto služby na predajnom mieste príjme tržbu v hotovosti alebo iným platobnými prostriedkami nahrádzajúcim hotovosť je povinný ju zaevidovať v ORP/VRP a následne odovzdať kupujúcemu pokladničný doklad v súlade s § 8 zákona č. 289/2008 Z. z. ihneď po jeho vytlačení v ORP/VRP. Pokladničný doklad sa môže aj zaslať alebo sprístupniť v elektronickej podobe (bez vytlačenia), ak o to kupujúci požiada pred vytlačením. Rovnako ako slovenský, tak aj zahraničný podnikateľ sa môže rozhodnúť, či na evidovanie tržieb bude používať ORP/VRP. Registrácia ORP/VRP spočíva v pridelení kódu pokladnice ORP alebo VRP, a v prípade VRP aj prihlasovacích údajov – Loginu a Hesla, potrebných pre vstup do VRP (pridelenie kódu pokladnice e-kasa klient je riešené v III. časti tohto materiálu).

Poznámka:
Zákon č. 289/2008 Z. z. neustanovuje odlišný postup pre zahraničných podnikateľov, ktorí prídu na územie SR predávať tovar alebo poskytovať vymedzenú službu iba párkrát v roku, napr. prídu predávať tovar príležitostne na jarmoky, veľtrhy a podobne. Aj keby išlo o jednu akciu v trvaní jedného alebo viac dní, v rámci ktorých by zahraničný podnikateľ za predaj tovaru alebo poskytnutie vymedzenej služby od zákazníkov prijímal tržby v hotovosti, alebo inými platobnými prostriedkami nahrádzajúcimi hotovosť, vzniká mu povinnosť používať ORP/VRP. Výnimky z povinnosti používania ORP/VRP vymedzené v § 3 ods. 2 zákona č. 289/2008 Z. z. sa vzťahujú rovnako aj na zahraničných podnikateľov.

I. Základné pojmy
Zákon č. 289/2008 Z. z. v súvislosti s používaním ORP/ VRP vymedzuje nasledovné základné pojmy:
Tovarom je akýkoľvek výrobok, polotovar, materiál alebo surovina predávaný podnikateľom.
Službou, na ktorú sa vzťahuje povinnosť evidencie tržieb v ORP/VRP je služba označená v Štatistickej klasifikácii ekonomických činností (ďalej „ŠKEČ“) uvedená v prílohe č. 1 zákona č. 289/2008 Z. z..
Tržbou je platba prijatá z predaja tovaru alebo z poskytovania vymedzenej služby, a to na predajnom mieste v hotovosti alebo inými platobnými prostriedkami nahrádzajúcimi hotovosť, najmä elektronickými platobnými prostriedkami alebo poukážkou oprávňujúcou na nákup tovaru alebo poskytnutie služby, okrem platby prijatej bezhotovostne prevodom na účet podnikateľa; tržbou je aj platba prijatá ako preddavok.
Predajným miestom je miesto, kde sa prijíma tržba. Z vymedzeného pojmu teda vyplýva, že predajným miestom je akékoľvek miesto na území SR, na ktorom uhradí kupujúci dohodnutú cenu za dodaný tovar alebo poskytnutú vymedzenú službu.

Poznámka
ü Za tržbu sa podľa zákona č. 289/2008 Z. z. považuje aj úhrada faktúry za predaj tovaru alebo poskytnutia vymedzenej služby, ak je podnikateľom prijatá v hotovosti alebo inými platobnými prostriedkami nahrádzajúcimi hotovosť.
ü Elektronickým platobným prostriedkom je platba platobnou kartou cez POS terminál, ale aj platba vykonaná prostredníctvom, napr. čipovej karty/náramku alebo dobíjacej karty, ktoré majú hodnotu vyjadriteľnú v platnej mene euro, a z ktorej sa platená suma automaticky odrátava.
ü Poukážkou oprávňujúcou na nákup tovaru alebo poskytnutie služby je, napr. nákupná poukážka vydaná pre konkrétnu akciu, alebo iné druhy platidiel ako sú, napr. žetón, groš, toliar, ktoré sú vydávané v rôznych hodnotách, či už obcou alebo organizátorom podujatia v rôznych hodnotách, a ktoré sú zvyčajne zamieňané za eurá v pomere 1:1.


Upozornenie
Ak zahraničný podnikateľ chce na území príslušnej obce/mesta predávať tovar alebo poskytovať službu, je povinný podľa zákona č. 178/1998 Z. z. o podmienkach predaja výrobkov a poskytovania služieb na trhových miestach a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov (ďalej „zákon č. 178/1998 Z. z.“) príslušnej obci/mestu predložiť žiadosť o vydanie povolenia na zriadenie trhového miesta a na predaj výrobkov. Zahraničný podnikateľ, ktorý na evidovanie tržieb prijatých v hotovosti používa ORP, spolu so žiadosťou obci/mestu predloží aj fotokópiu identifikačného balíčka zverejneného v e-kasa zóne podnikateľa, na ktorom sú uvedené identifikačné údaje podnikateľa a daňovým úradom pridelený kód ORP, alebo fotokópiu pokladničného dokladu z ORP. Pri používaní VRP predkladá spolu so žiadosťou aj fotokópiu potvrdenia daňového úradu (ďalej „DÚ“) o pridelení kódu VRP (oznámenie doručené zahraničnému podnikateľovi v listovej forme, viažuce sa k žiadosti o pridelenie VRP). Ak o povolenie zriadenia trhového miesta žiada osoba, na ktorú sa nevzťahujú ustanovenia zákona č. 289/2008 Z. z., takáto osoba v oznámení o vydaní povolenia uvedie prislúchajúce ustanovenie osobitného predpisu, že nie je povinná na predaj výrobkov a poskytovanie služieb používať ORP/VRP.

Bližšie informácie k vydaniu predmetného povolenia podľa zákona č. 178/1998 Z. z. poskytne príslušná obec/mesto, kde sa predaj tovaru alebo poskytnutie služby bude uskutočňovať.

Príklad č. 1
Český podnikateľ organizuje v rámci územia SR cirkusové vystúpenia, za ktoré bude prijímať vstupné v hotovosti.
***
Keďže činnosť cirkusu spadá podľa ŠKEČ pod kód 90.01 – Scénické umenie, na podnikateľa sa nevťahuje povinnosť postupovať podľa zákona č. 289/2008 Z. z., pretože neposkytuje službu uvedenú v prílohe č. 1 zákona č. 289/2008 Z. z..

Príklad č. 2
Zahraničný podnikateľ prevádzkujúci lunapark s viacerými atrakciami (dospelý a detský kolotoč, strelnica, bludisko, autodróm, nafukovacie hrady a podobne) bude vstupné na jednotlivé atrakcie prijímať v hotovosti.
***
Vzhľadom na to, že prevádzkovanie lunaparku je službou uvedenou v prílohe č. 1 zákona č. 289/2008 Z. z., zahraničný podnikateľ je povinný evidovať tržbu prijatú v hotovosti v ORP/VRP, a vydať zákazníkovi pokladničný doklad pri poskytnutí služby na jednotlivých atrakciách.

Príklad č. 3
Zahraničný právnická osoba z Poľskej republiky v rámci veľtrhu na území SR ponúka nábytok. V prípade záujmu kúpy s kupujúcou osobou uzatvorí kúpnu zmluvu so splátkovým kalendárom. Záloha bude uhradená v hotovosti a ostatné platby bankovým prevodom na účet zahraničného podnikateľa.
***
Zálohu prijatú v hotovosti má zahraničná spoločnosť povinnosť zaevidovať prostredníctvom ORP/VRP a kupujúcemu odovzdať pokladničný doklad. Vzhľadom na to, že ďalšie splátkové úhrady za predaj tovaru budú vykonané bezhotovostne na účet podnikateľa, tieto úhrady spoločnosť nemá povinnosť evidovať prostredníctvom ORP/VRP.

II. Výnimky z povinnosti používania ORP/VRP

Zákon č. 289/2008 Z. z. v § 3 ods. 2 vymedzuje výnimky, pri ktorých nevzniká povinnosť evidovať v ORP/VRP tržbu prijatú v hotovosti z predaja tovaru alebo poskytnutia vymedzenej služby. Ak zahraničný podnikateľ spĺňa podmienky ustanovených výnimiek, ich uplatnenie sa na neho vzťahuje rovnako ako na slovenského podnikateľa. Medzi uvedené výnimky patria napr. predaj živých zvierat okrem akvarijných rybičiek, exotického vtáctva, exotických zvierat, hadov, škrečkov, morčiat a iných hlodavcov, predaj tovaru ako aj poskytovanie služieb prostredníctvom predajných automatov, predaj tovaru alebo poskytovanie vymedzenej služby fyzickou osobou s ťažkým zdravotným postihnutím (ďalej „ŤZP“); to neplatí, ak za takúto osobu prijíma tržbu fyzická osoba, ktorá nie je fyzickou osobou s ŤZP. V prípade výnimky fyzickej osoby s ŤZP sa zákon č. 289/2008 Z. z. odvoláva na § 2 ods. 3 a § 16 zákona č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej zákon č. 447/2008 Z. z.). Fyzickej osobe, ktorá spĺňa podmienky ustanovené zákonom č. 447/2008 Z. z. je v zmysle § 16 citovaného zákona vydaný preukaz ŤZP alebo ŤZP so sprievodcom (ďalej „ŤZPS“).

Podnikateľ - fyzická osoba s ŤZP, na ktorého sa nevzťahuje povinnosť evidovať tržbu v ORP/VRP je v súlade s § 3 ods. 8 zákona č. 289/2008 Z. z. povinný na každom predajnom mieste sprístupniť oznámenie, v ktorom uvedie, že podľa zákona č. 289/2008 Z. z. nie je povinný používať ORP/VRP. Oznámenie musí byť na predajnom mieste sprístupnené tak, aby bolo pre zákazníka jednoznačné, zrozumiteľné a dobre čitateľné. Nakoľko v zmysle zákona č. 289/2008 Z. z. je predajným miestom miesto, kde sa prijíma tržba, oznámenie má byť sprístupnené na každom predajnom mieste, kde podnikateľ alebo v jeho mene iná osoba, ktorí sú držiteľmi preukazov fyzickej osoby s ŤZP, od kupujúceho prijímajú tržbu za predaný tovar alebo poskytnutú službu.

Na účely kontroly musí mať podnikateľ na predajnom mieste k dispozícii preukaz fyzickej osoby s ŤZP/ŤZPS alebo jeho úradne overenú fotokópiu. A to nielen vlastný preukaz fyzickej osoby s ŤZP/ŤZPS alebo jeho úradne overenú fotokópiu, ale zároveň aj preukaz alebo jeho úradne overenú fotokópiu fyzickej osoby s ŤZP/ŤZPS, ak táto prijíma tržbu v jeho mene. Za úradne osvedčenú fotokópiu preukazu fyzickej osoby s ŤZP/ŤZPS sa považuje fotokópia, ktorej pravosť overili obec, okresný úrad alebo notár.

Výnimka z povinnosti evidovať tržbu za predaný tovar alebo za poskytnutú službu sa nevzťahuje na prípady, keď podnikateľ s trvalým pobytom mimo územia Slovenskej republiky je držiteľom preukazu fyzickej osoby s ŤZP vydaným podľa právnej normy iného štátu, ale nemá preukaz fyzickej osoby s ŤZP vydaný podľa § 16 zákona č. 447/2008 Z. z..

Príklad č. 4
Zahraničný podnikateľ z Poľskej republiky na území SR predáva živé zvieratá – hydinu. Tento podnikateľ za ich predaj prijíma tržbu v hotovosti.
***
Podnikateľ nemá povinnosť na evidovanie prijatej tržby používať ORP/VRP, nakoľko sa na neho vzťahuje výnimka ustanovená v § 3 ods. 2 zákona č. 289/2008 Z. z.

Príklad č. 5
Zahraničný podnikateľ z Maďarskej republiky v rámci trhov na území SR prijíma tržbu z predaja už spracovaných rýb (vyčistených).
***
Keďže v danom prípade podnikateľ predáva spracované ryby (nie živé) ide o tovar, na evidovanie tržieb prijatých v hotovosti alebo iným platobným prostriedkom nahrádzajúcim hotovosť je povinný používať ORP/VRP.

Príklad č. 6
Český podnikateľ – fyzická osoba na území SR predáva prírodné kozmetické výrobky a za ich predaj prijíma tržbu v hotovosti. Táto fyzická osoba je držiteľom preukazu ŤZP, ktorý je ale vydaný podľa právnej normy platnej v Českej republike.
***
Nakoľko fyzická osoba - Český podnikateľ nemá preukaz fyzickej osoby s ŤZP/ŤZPS vydaný podľa § 16 zákona č. 447/2008 Z. z., český podnikateľ má povinnosť na evidovanie prijatej tržby používať ORP/VRP, nakoľko sa na neho nevzťahuje výnimka podľa zákona č. 289/2008 Z. z.


III. Pridelenie kódu ORP/VRP

Povinnosť doručovať podania elektronickými prostriedkami finančnej správe v zmysle § 13 ods. 5 zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov má (ďalej len „daňový poriadok“):
a) daňový subjekt, ktorý je platiteľom dane z pridanej hodnoty alebo právnickou osobou zapísanou v obchodnom registri, alebo fyzickou osobou – podnikateľom registrovanou pre daň z príjmov,
b) daňový poradca za daňový subjekt, ktorého zastupuje pri správe daní,
c) advokát za daňový subjekt, ktorého zastupuje pri správe daní,
d) zástupca neuvedený v písmenách b) a c) za daňový subjekt podľa písmena a), ktorého zastupuje pri správe daní.

Zahraničná osoba sa môže nechať zastupovať zástupcom, ktorého si zvolí v zmysle § 9 daňového poriadku. Plnomocenstvo musí byť úradne preložené do slovenského jazyka, nemusí byť overené notárom. Ak rozsah plnomocenstva nie je vymedzený, považuje sa plnomocenstvo za všeobecné. Plnomocenstvo je voči správcovi dane účinné odo dňa jeho doručenia správcovi dane alebo odo dňa jeho udelenia do zápisnice u správcu dane.


Pridelenie kódu VRP

O pridelenie kódu pokladnice VRP môže zahraničný podnikateľ požiadať v listinnej forme (osobne alebo poštou) na ktoromkoľvek daňovom úrade v Slovenskej republike, odporúčame Daňový úrad Bratislava I., Radlinského 2778/37, 811 07 Bratislava alebo elektronicky, ak má zriadenú s Finančnou správou Slovenskej republiky elektronickú komunikáciu. V prípade pridelenia kódu VRP bude podnikateľovi v bezpečnostnej obálke poštou doručené oznámenie s prihlasovacími údajmi (Login a Heslo) na prístup do VRP. Doručenie predmetného oznámenia po podaní žiadosti na daňový úrad prebehne cca do 14 dní.

Ak ide o zahraničného podnikateľa, ktorý má sídlo alebo bydlisko na území členského štátu, avšak mimo územia Slovenskej republiky sa písomnosti doručujú priamo. V prípade, ak si zahraničný podnikateľ určí zástupcu na doručovanie, doručujú sa písomnosti tomuto zástupcovi.
Ak ide o zahraničného podnikateľa, ktorý má registračnú povinnosť a trvalý pobyt alebo sídlo mimo územia členského štátu, je povinný si zvoliť zástupcu na doručovanie s trvalým pobytom alebo sídlom na území Slovenskej republiky. Písomnosti sa budú doručovať tomuto zástupcovi. V prípade, ak si nezvolí zástupcu na doručovanie s trvalým pobytom alebo sídlom na území Slovenskej republiky, budú sa písomnosti ukladať u správcu dane s účinkami doručenia v deň ich vydania.

Pridelenie kódu ORP

O pridelenie kódu pokladnice ORP môže zahraničný podnikateľ požiadať v listinnej forme (osobne alebo poštou) na ktoromkoľvek daňovom úrade v Slovenskej republike, odporúčame Daňový úrad Bratislava I., Radlinského 2778/37, 811 07 Bratislava alebo elektronicky, ak má zriadenú s Finančnou správou Slovenskej republiky elektronickú komunikáciu. Kód pokladnice bude pridelený cca do 1-2 dní od podania žiadosti. Následne bude zahraničnému podnikateľovi sprístupnený v e-Kasa zóne inicializačný balíček (identifikačné a autentifikačné údaje), ktorý je potrebný stiahnuť a nahrať do ORP. Prístup do e-kasa zóny a stiahnutie identifikačných a autentifikačných údajov je možné len elektronicky z e-Kasa zóny v osobnej internetovej zóne na portáli FS, preto je nevyhnuté aby mal zahraničný podnikateľa resp. jeho zástupca zriadenú elektronickú komunikáciu s FS.


Spôsob elektronického podávania žiadosti o pridelenie kódu pokladnice e-kasa klient cez portál finančnej správy nájdete tu:
https://www.financnasprava.sk//_img/pfsedit/Dokumenty_PFS/Zverejnovanie_dok/Aktualne/ERP_VRP/2023/2023 .02.24_001_ORP_2023_IM.pdf

Postup pre stiahnutie inicializačného balíčka nájdete tu:
https://www.financnasprava.sk//_img/pfsedit/Dokumenty_PFS/Zverejnovanie_dok/Aktualne/ERP_VRP/2023/2023 .05.04_003_ORP_2023_IM.pdf


Bližšie informácie k právam a povinnostiam zahraničnej osoby podľa ustanovení zákona č. 222/2004 Z. z.
sú zverejnené na:
https://www.financnasprava.sk/sk/podnikatelia/dane/dan-z-pridanej-hodnoty/prava-povinnosti-zahranicnej

Bližšie informácie k registrácii pre elektronickú komunikáciu s daňovým úradom sú zverejnené na:

Registrácia a autorizácia k elektronickým službám cez portál FS: https://www.financnasprava.sk//_img/pfsedit/Dokumenty_PFS/Zverejnovanie_dok/Aktualne/Elektronicka_komunik acia/2023/2023.02.21_006_EK_2023_IM_Podanie_eDP_PFS.pdf


Autorizácia k elektronickým službám cez portál FS: https://www.financnasprava.sk//_img/pfsedit/Dokumenty_PFS/Zverejnovanie_dok/Aktualne/Elektronicka_komunik acia/2023/2023.02.21_004_EK_2023_IM_Autorizacia_ES_PFS.pdf


IV. Prerušenie prevádzky/používania ORP/VRP

Prerušenie používania ORP/VRP môže nastať z rôznych dôvodov, napr. porucha ORP alebo koncového zariadenia používaného pri VRP - počítača, notebooku, mobilu, ako aj z dôvodu výpadku elektrického napájania, internetového pripojenia.

Ak zahraničný podnikateľ nemôže pre závažný dôvod použiť ORP/VRP, pričom počas tohto prerušenia bude od zákazníkov prijímať tržbu v hotovosti za predaj tovaru alebo za poskytnutie vymedzenej služby, potom je povinný zákazníkovi vyhotoviť paragón. Paragóny sa vyhotovujú v dvoch vyhotoveniach, pričom originál paragónu bez zbytočného odkladu po prijatí platby podnikateľ odovzdá zákazníkovi a kópiu si ponechá. Paragóny sa číslujú vzostupne bez prerušenia a obsahujú údaje uvedené v § 8 ods. 1 písm. c), f) až o), daňové identifikačné číslo, identifikačné číslo organizácie, ak bolo podnikateľovi pridelené, poradové číslo paragónu, dátum a čas vyhotovenia paragónu, kód ORP/VRP, ktorej prevádzka bola prerušená, a môže obsahovať unikátny identifikátor kupujúceho, ak je predložený kupujúcim pred zaevidovaním prijatej tržby. Pričom ako daňový kód ORP/VRP podnikateľ uvedie daňový kód ORP/VRP, ktorej prevádzka je prerušená. Následne je podnikateľ povinný údaje z vyhotovených paragónov zaevidovať do ORP/VRP, ktorej prevádzka bola prerušená, a to najneskôr do desiatich kalendárnych dní po uplynutí mesiaca, v ktorom bola prevádzka ORP obnovená.

Kópie paragónov, ale aj pokladničné doklady vyhotovené po zaevidovaní paragónov je podnikateľ povinný uchovávať chronologicky usporiadané po dobu piatich rokov od konca kalendárneho roka, v ktorom boli vyhotovené.

Tento postup sa neuplatní pri výpadku internetového signálu pri ORP. Vtedy ORP vytvára off-line pokladničné doklady, ktoré je potrebné zaslať do systému e-kasa najneskôr do 96 hod.

Ak dôjde k poruche ORP alebo koncového zariadenia, podnikateľ je povinný obnoviť prevádzku tejto ORP alebo tohto zariadenia do 48 hodín od vzniku poruchy, alebo začať používať inú ORP alebo iné koncové zariadenie.


V. Ukončenie prevádzky/používania ORP/VRP

Podnikateľ je povinný oznámiť ukončenie používania ORP/VRP ktorémukoľvek daňovému úradu najneskôr do troch pracovných dní od ukončenia jej používania. Oznámenie o ukončení používania ORP/VRP sa podáva na tlačive „Oznámenie o ukončení používania pokladnice e-kasa klient“ dostupné v časti „Katalóg formulárov“ cez Osobnú internetovú zónu na portáli FS.

Spôsob elektronického podávania oznámenia o ukončení používania pokladnice e-kasa klient (VRP/ORP) cez portál finančnej správy:
https://www.financnasprava.sk//_img/pfsedit/Dokumenty_PFS/Zverejnovanie_dok/Aktualne/ERP_VRP/2023/2023.03.01_002_ORP_2023_IM.pdf


Poznámka
Zrušenie prístupu do VRP neznamená, že sa prihlasovacie údaje (login a heslo) nebudú môcť už ďalej používať. Podnikateľovi naďalej ostávajú, avšak automaticky sa VRP nastaví do stavu „na čítanie“, čo znamená že bude možné VRP len prezerať (vystavené doklady, robiť uzávierky). Nový pokladničný doklad však už v tejto VRP nebude možné vytvoriť.


Používateľská príručka Virtuálna registračná pokladnica 2: https://www.financnasprava.sk/_img/pfsedit/Dokumenty_PFS/Elektronicke_sluzby/Elektronicka_komunikacia/Elekronicka_komunikacia_dane/Prirucky_navody/2023/2023.11.15_Prir_VRP2_v2.0.1.pdf



Vypracovalo: Finančné riaditeľstvo SR Banská Bystrica
Centrum podpory pre dane
December 2023

ZDROJ:

Vzťah k:

Ďalšie nové dokumenty

28. 02. 2025

Overovanie IČ DPH

DPH 222/04

IČ DPH je dôležitá informácia o podnikateľovi vo vzťahu k uplatňovaniu DPH. V Slovenskej republike Finančné riaditeľstvo SR na svojej webovej stránke zverejňuje aktualizovaný zoznam daňových subjektov registrovaných pre DPH, ktorý umožňuje filtrovať záznamy na základe vyplnenia jednotlivých preddefinovaných položiek filtra. 

23. 01. 2025

Zápis zo zasadnutia Komisie na zabezpečenie jednotného metodického výkladu za oblasť DPH z 23.01.2025

DPH 222/04 DPH 222/04, § 19

Diskutovaná problematika: Nájom nehnuteľností s ohľadom na uplatňovanie sadzieb DPH na dodávky energií v kontexte zložených plnení v nadväznosti na rozsudky Súdneho dvora C-572/07, C-392/11 a C-42/14 (téma SKDP)

Odborný dokument

Nastavenie ORP a VRP ak sa podnikateľ stane platiteľom DPH

č. z Lotus 2023/183 zo dňa 21. 12. 2023

8/ORP/2023/IM


Správne nastavenie on-line registračnej pokladnice a virtuálnej registračnej pokladnice v prípade, ak sa podnikateľ stane platiteľom resp. prestane byť platiteľom dane z pridanej hodnoty

Informácia je určená pre podnikateľov používajúcich pokladnicu e-kasa klient v zmysle zákona č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov (ďalej „zákon č. 289/2008 Z. z.“), ktorí sa stali platiteľom, resp. prestali byť platiteľom dane z pridanej hodnoty (ďalej „DPH“).

Podnikateľ je povinný kupujúcim vystavovať a odosielať do systému e-kasa pokladničné doklady so správnym a v čase vystavenia platným postavením platiteľa, respektíve neplatiteľa DPH.

I. Postup podnikateľa pri nastavení on-line registračne pokladnice, ktorý sa stane platiteľom DPH
Ak sa podnikateľ stane platiteľom DPH a na evidovanie tržby v hotovosti používa on-line registračnú pokladnicu (ďalej „ORP“), je potrebné si najskôr v deň registrácie za platiteľa DPH nanovo stiahnuť identifikačné údaje z e-kasa zóny. Identifikačné údaje budú už automaticky obsahovať aj údaj IČ DPH. Následne je potrebné ich nahrať do ORP a dôležité je správne nastaviť ORP ako platiteľ DPH, t.j. nastaviť tovarové položky so správnou sadzbou DPH. O nový kód pokladnice (ORP) sa v tomto prípade nežiada. Správnosť nastavenia rozpisu DPH na pokladničných dokladoch odporúčame po mesiaci skontrolovať v dostupných reportoch v e-kasa zóne.

II. Postup podnikateľa pri nastavení on-line registračnej pokladnice, ktorý prestane byť platiteľom DPH
Podnikateľ, ktorému daňový úrad vydá rozhodnutie o zrušení registrácie pre daň z pridanej hodnoty, a v ktorom mu určí deň, uplynutím ktorého prestane byť platiteľom dane z pridanej hodnoty, je povinný najskôr v deň, ktorým prestane byť platiteľom dane nanovo stiahnuť identifikačné údaje z e-kasa zóny. Identifikačné údaje už nebudú obsahovať údaj IČ DPH. Následne je potrebné ich nahrať do ORP a správne nastaviť ORP ako neplatiteľ DPH t.j. nastaviť tovarové položky bez sadzby DPH.
Správnosť nastavenia pokladničných dokladov bez rozpisu sadzby DPH odporúčame po mesiaci skontrolovať v dostupných reportoch v e-kasa zóne.

III. Postup podnikateľa pri používaní virtuálnej registračnej pokladnice, ktorý sa stane platiteľom DPH, resp. prestane byť platiteľom DPH

Pri používaní virtuálnej registračnej pokladnice sa údaj IČ DPH automaticky aktualizuje, a to v deň registrácie za platiteľa DPH, resp. nasledujúci deň po dni ukončenia registrácie DPH. Ak sa podnikateľ stal platiteľom dane z pridanej hodnoty, je povinný nastaviť tovarové položky so správnou sadzbou DPH (10%, 20%), v prípade ak prestal byť platiteľom dane z pridanej hodnoty vyberie v poli sadzba DPH „0“ a následne v poli slovná informácia vyberie „bez slovnej informácie“.

Odporúčanie:
Podnikateľom odporúčame na mesačnej báze kontrolovať vystavené pokladničné doklady v dostupných reportoch „Report – evidované doklady“, ktoré sú k dispozícii v e-kasa zóne. Ak pokladničné doklady neobsahujú správnu sadzbu DPH alebo napr. neplatiteľ DPH vystavuje doklady s DPH obráťte sa na výrobcu, dodávateľa, prípadne predajcu pokladnice (ORP).

Pre kontrolu správneho nastavenia pokladničného dokladu a jeho odoslania do systému e-kasa môže podnikateľ využiť webovú aplikáciu Over doklad alebo mobilnú aplikáciu ePeňaženka, ktorá umožňuje občanom overovať pokladničné doklady. Podnikateľ môže tak urobiť na webovom sídle https://opd.financnasprava.sk/#!/check alebo aj prostredníctvom mobilnej aplikácie ePeňaženka https://www.financnasprava.sk/sk/podnikatelia/dane/ekasa/epenazenka.


Vypracovalo: Finančné riaditeľstvo SR Banská Bystrica
Centrum podpory pre dane
December 2023

ZDROJ:

Vzťah k:

Na stiahnutie:

2023.12.21 008 ...

Ďalšie nové dokumenty

28. 02. 2025

Overovanie IČ DPH

DPH 222/04

IČ DPH je dôležitá informácia o podnikateľovi vo vzťahu k uplatňovaniu DPH. V Slovenskej republike Finančné riaditeľstvo SR na svojej webovej stránke zverejňuje aktualizovaný zoznam daňových subjektov registrovaných pre DPH, ktorý umožňuje filtrovať záznamy na základe vyplnenia jednotlivých preddefinovaných položiek filtra. 

23. 01. 2025

Zápis zo zasadnutia Komisie na zabezpečenie jednotného metodického výkladu za oblasť DPH z 23.01.2025

DPH 222/04 DPH 222/04, § 19

Diskutovaná problematika: Nájom nehnuteľností s ohľadom na uplatňovanie sadzieb DPH na dodávky energií v kontexte zložených plnení v nadväznosti na rozsudky Súdneho dvora C-572/07, C-392/11 a C-42/14 (téma SKDP)

Odborný dokument

Spôsob označovania predajného miesta pri používaní e-kasa

č. z Lotus 2023/184 zo dňa 21. 12. 2023

9/ORP/2023/IM



Informácia k spôsobu označovania predajného miesta pri používaní pokladnice e-kasa klient na rôznych predajných miestach
Informácia je určená pre podnikateľov používajúcich pokladnicu e-kasa klient v zmysle zákona č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov (ďalej „zákon č. 289/2008 Z. z.“) na rôznych predajných miestach.

Podnikateľ, ktorý je povinný používať pokladnicu e-kasa klient, môže na rôznych predajných miestach v odlišnom čase používať jednu, tú istú pokladnicu e-kasa klient.

Podľa § 7a ods. 8 zákona č. 289/2008 Z. z., ak sa pokladnica e-kasa klient používa na rôznych predajných miestach v odlišnom čase, ako predajné miesto sa uvedie „prenosná pokladnica e-kasa klient“, pričom podnikateľ je povinný zaevidovať do pokladnice e-kasa klient adresu alebo GPS súradnice predajného miesta, na ktorom podnikateľ v reálnom čase eviduje prijatú tržbu, vklad alebo výber hotovosti alebo evidenčné číslo vozidla (ďalej EČV), ak toto vozidlo je predajným miestom.

Poznámka:
Ako predajné miesto bude uvedená "prenosná pokladnica" v prípade, ak podnikateľ používa pokladnicu e-kasa klient na:
1. viacerých vopred neznámych predajných miestach v odlišnom čase (napr. predaj z auta, masérske služby poskytované u klienta, taxislužba a pod.),
2. viacerých vopred známych predajných miestach, (napr. lekár poskytuje zdravotnícke služby v odlišnom čase v dvoch ordináciách nachádzajúcich sa na rozdielnych adresách),
3. vopred známom predajnom mieste (kamenná predajňa) a príležitostne bude používaná na vopred neznámom predajnom mieste (napr. predajné trhy).
I. Spôsob pridelenia kódu pokladnice e-kasa klient používanej na rôznych predajných miestach

Na účely uvedenia pokladnice e-kasa klient do prevádzky podnikateľ elektronicky požiada ktorýkoľvek daňový úrad o pridelenie kódu pokladnice e-kasa klient. V žiadosti o pridelenie kódu pokladnice e-kasa klient podnikateľ vyplní všetky údaje podľa predtlačeného formulára.

K uvedenému odporúčame informačný materiál: „Spôsob elektronického podávania žiadosti o pridelenie kódu pokladnice e-kasa klient (VRP/ORP) cez portál finančnej správy“:

https://www.financnasprava.sk//_img/pfsedit/Dokumenty_PFS/Zverejnovanie_dok/Aktualne/ERP_VRP/2023/2023 .02.24_001_ORP_2023_IM.pdf

Podnikateľ, ktorý používa pokladnicu e-kasa klient na rôznych predajných miestach v odlišnom čase v žiadosti o pridelenie kódu e-kasa klient označí predajné miesto ako prenosná pokladnica e-kasa klient (Obr. č. 1). Pozn.: Pri označení prenosnej pokladnice e-kasa klient podnikateľ nevypĺňa v žiadosti o pridelenie kódu súčasne adresu predajného miesta.


Obr. č. 1 Označenie prenosná pokladnica e-kasa klient na tlačive Žiadosť o pridelenie kódu pokladnice e-kasa klient

II. Zaevidovanie umiestnenia prenosnej pokladnice pri virtuálnej registračnej pokladnici (ďalej len „VRP“)
V prípade používateľov VRP, ak podnikateľ v žiadosti o pridelenie kódu pokladnice e-kasa klient zvolil typ predajného miesta prenosná pokladnica, sa v Nastaveniach zobrazuje aj tlačidlo „Umiestnenie pokladnice“ (Obr. č. 2).




Obr. č. 2 Ukážka Umiestnenie pokladnice v Nastaveniach VRP



V Nastaveniach v časti „Umiestnenie pokladnice“ podnikateľ odošle údaje pre zaevidovanie umiestnenia prenosnej pokladnice, na ktorej podnikateľ v danom čase eviduje prijatú tržbu. Po kliknutí na tlačidlo „Umiestnenie pokladnice“ sa zobrazia možnosti odoslania údajov o polohe pokladnice (Obr. č. 3).




Obr. č. 3 Umiestnenie pokladnice

Podnikateľ môže odoslať údaje o:
- GPS – umožňuje odoslať GPS súradnice predajného miesta so zemepisnou šírkou a zemepisnou dĺžkou, - Adresa – umožňuje odoslať adresu predajného miesta, - Iné – umožňuje odoslať textový popis polohy (napr. EČV).

Údaje o umiestnení pokladnice je potrebné meniť po každej zmene predajného miesta.

Po vyplnení všetkých potrebných údajov podnikateľ odošle údaje o umiestnení pokladnice kliknutím na tlačidlo „Zaslať umiestnenie PEKK“. Po potvrdení tlačidla systém vypíše oznámenie, že umiestnenie pokladnice bolo aktualizované. Podnikateľ si môže skontrolovať správnosť údajov umiestnenia pokladnice na Hlavnom menu (Obr. č. 4).
Obr. č. 4 Hlavné menu

Na pokladničnom doklade VRP sa údaje o umiestnení pokladnice nezobrazujú. Pri adrese predajného miesta je na pokladničnom doklade uvedená „Prenosná pokladnica“ (Obr. č. 5).



Obr. č. 5 Vzor pokladničného dokladu z VRP



K uvedeným postupom odporúčame Používateľskú príručku VRP2 na str. 147:

https://www.financnasprava.sk/_img/pfsedit/Dokumenty_PFS/Elektronicke_sluzby/Elektronicka_komunikacia/Elek tronicka_komunikacia_dane/Prirucky_navody/2023/2023.11.15_Prir_VRP2_v2.0.1.pdf


III. Zaevidovanie umiestnenia prenosnej pokladnice pri on-line registračnej pokladnici (ďalej len „ORP“)


Podnikateľom, ktorí používajú ORP, odporúčame ohľadne spôsobu zaevidovania umiestnenia pokladnice e-kasa klient kontaktovať predajcu, výrobcu alebo dodávateľa ORP.

Na pokladničnom doklade ORP sa údaje o umiestnení pokladnice rovnako ako pri VRP nezobrazujú. Pri adrese predajného miesta je na pokladničnom doklade uvedená „Prenosná pokladnica“ (Obr. č. 6).


Obr. č. 6 Vzor Pokladničného dokladu z ORP

Príklad č. 1
Podnikateľ prevádzkujúci taxislužbu bude používať pokladnicu e-kasa klient. Akú adresu predajného miesta má vyznačiť v žiadosti o pridelenie kódu pokladnice e-kasa klient? Pokladnicu e-kasa klient bude využívať len v jednom motorovom vozidle.
Odpoveď: V žiadosti o pridelenie kódu pokladnice e-kasa klient podnikateľ vyplní v časti „Predajné miesto pokladnice e-kasa klient“ prenosná pokladnica e-kasa klient. Následne po pridelení kódu pokladnice e-kasa klient podnikateľ nastaví umiestnenie pokladnice, v tomto prípade EČV, nakoľko vozidlo je predajným miestom.

Príklad č. 2
Spoločnosť používa VRP na adrese sídla spoločnosti a príležitostne na jednorázových podujatiach. VRP je zaevidovaná na predajné miesto „Prenosná pokladnica“. Má spoločnosť povinnosť každý deň evidovať umiestnenie pokladnice?
Odpoveď: Spoločnosť má nastavené umiestnenie pokladnice na adrese sídla spoločnosti. Uvedená adresa zostáva pri VRP zaevidovaná, pokiaľ ju spoločnosť nezaeviduje na inú adresu (napr. iná adresa jednorázového podujatia). Po skončení jednorázového podujatia je spoločnosť povinná pred zaevidovaním tržby prijatej v hotovosti na adrese sídla spoločnosti opätovne nastaviť umiestnenie pokladnice (adresa sídla spoločnosti).



Vypracovalo: Finančné riaditeľstvo SR Banská Bystrica
Centrum podpory pre dane
December 2023

ZDROJ:

Vzťah k:

Na stiahnutie:

2023.12.21 009 ...

Ďalšie nové dokumenty

28. 02. 2025

Overovanie IČ DPH

DPH 222/04

IČ DPH je dôležitá informácia o podnikateľovi vo vzťahu k uplatňovaniu DPH. V Slovenskej republike Finančné riaditeľstvo SR na svojej webovej stránke zverejňuje aktualizovaný zoznam daňových subjektov registrovaných pre DPH, ktorý umožňuje filtrovať záznamy na základe vyplnenia jednotlivých preddefinovaných položiek filtra. 

23. 01. 2025

Zápis zo zasadnutia Komisie na zabezpečenie jednotného metodického výkladu za oblasť DPH z 23.01.2025

DPH 222/04 DPH 222/04, § 19

Diskutovaná problematika: Nájom nehnuteľností s ohľadom na uplatňovanie sadzieb DPH na dodávky energií v kontexte zložených plnení v nadväznosti na rozsudky Súdneho dvora C-572/07, C-392/11 a C-42/14 (téma SKDP)

Odborný dokument

Oznamovacia povinnosť pri zmene údajov v e-kasa klient

č. z Lotus 2023/185 zo dňa 21. 12. 2023

10/ORP/2023/IM



Oznamovacia povinnosť pri zmene údajov v pokladnici e-kasa klient
Informácia je určená pre podnikateľov používajúcich pokladnicu e-kasa klient, ktorým vzniká oznamovacia povinnosť, ak dôjde k zmene predajného miesta alebo hlavného predmetu činnosti podľa ŠKEČ alebo obchodného mena.

Na účely uvedenia pokladnice e-kasa klient do prevádzky podľa § 7a zákona č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov (ďalej „zákon č. 289/2008 Z. z.“) podnikateľ požiada elektronicky ktorýkoľvek daňový úrad o pridelenie kódu pokladnice e-kasa klient. Pokladnicou e-kasa (ďalej „pokladnica e-kasa klient“) sa rozumie virtuálna registračná pokladnica (ďalej „VRP“) a online registračná pokladnica (ďalej „ORP“).

V žiadosti o pridelenie kódu pokladnice e-kasa klient podnikateľ uvádza:
• ak ide o fyzickú osobu - obchodné meno, miesto podnikania, predajné miesto, ak je odlišné od miesta podnikania, identifikačné číslo organizácie, ak mu bolo pridelené, daňové identifikačné číslo, identifikačné číslo pre daň z pridanej hodnoty, ak je platiteľom dane z pridanej hodnoty,
• ak ide o právnickú osobu - obchodné meno, sídlo, predajné miesto, ak je odlišné od sídla, identifikačné číslo organizácie, daňové identifikačné číslo, identifikačné číslo pre daň z pridanej hodnoty, ak je platiteľom dane z pridanej hodnoty.

Žiadosť o pridelenie kódu pokladnice e-kasa klient okrem údajov o podnikateľovi obsahuje aj hlavný predmet činnosti podľa Štatistickej klasifikácie ekonomických činností (ďalej „hlavný predmet podľa ŠKEČ“), v rámci ktorej bude pokladnicu e-kasa klient podnikateľ používať.

Zákon č. 289/2008 Z. z. zároveň pre podnikateľa ustanovuje oznamovaciu povinnosť pri zmene obchodného mena, predajného miesta, ak je odlišné od miesta podnikania alebo sídla a zmene hlavného predmetu činnosti podľa ŠKEČ, v rámci ktorej bude pokladnicu e-kasa klient používať. Zmenu uvedených údajov je podnikateľ povinný oznámiť elektronicky, ktorémukoľvek daňovému úradu do 30 dní od uskutočnenia ich zmeny. Oznámenie podnikateľ komunikujúci elektronicky s daňovým úradom podáva v predpísanej štruktúrovanej forme, a to prostredníctvom elektronického formulára zverejneného finančným riaditeľstvom na svojom webovom sídle.

Poznámka:
Daňový subjekt pri registrácii podľa § 67 zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej „daňový poriadok“) okrem iných povinných údajov uvádza:
• Ak ide o fyzickú osobu - meno a priezvisko, adresu trvalého pobytu, miesto podnikania, ak líši od miesta trvalého pobytu,
• Ak ide o právnickú osobu – obchodné meno, sídlo.

Ak u daňového subjektu nastanú zmeny skutočností uvedené pri registrácii, zmenu týchto skutočností je povinný oznámiť elektronicky správcovi dane v lehote do 30 dní odo dňa, keď zmeny nastali.
I. Spôsob oznámenia zmeny obchodného mena, predajného miesta a hlavného predmetu činnosti podľa ŠKEČ

Ak u podnikateľa používajúceho pokladnicu e-kasa klient dôjde k zmene predajného miesta, obchodného mena, alebo hlavného predmetu činnosti podľa ŠKEČ, podnikateľ uvedené zmeny oznámi elektronicky prostredníctvom štruktúrovaného formulára „Oznámenie o zmene predajného miesta alebo o zmene predmetu činnosti alebo o zmene obchodného mena podnikateľa“ po prihlásení sa do osobnej internetovej zóny (Obrázok č. 1).

Obrázok č. 1 Prihlásenie sa do osobnej internetovej zóny na portáli finančnej správy



Po prihlásení si podnikateľ vyberie „Katalóg formulárov“ (Obrázok č. 2).
Obrázok č. 2 Katalóg formulárov v osobnej internetovej zóne



V katalógu formulárov v agende Pokladnice e-kasa klient podnikateľ vyberie formulár "Oznámenie o zmene predajného miesta alebo predmetu činnosti alebo zmene obchodného mena podnikateľa“ (ďalej „oznámenie“) (Obrázok č. 3).
Obrázok č. 3 Výber formulára

V oznámení podnikateľ vyplní len tú časť, ktorej sa týka zmena údajov. Po vyplnení oznámenia je potrebné vykonať kontrolu vyplneného oznámenia, a to kliknutím na tlačidlo „kontrolovať“. Ak kontrola formulára prebehne úspešne, podnikateľ podpíše a odošle oznámenie. Klikne na „podpísať a podať EZ-ou“ (elektronickou značkou, za subjekty, ktoré majú podpísanú dohodu o elektronickom doručovaní) alebo klikne na „Podpísať“ (používatelia, ktorí používajú KEP alebo eID kartu). Po podpísaní používateľ klikne na „Podať“ a následne sa zobrazí oznámenie, že dokument bol odoslaný.

Príklad:
Fyzická osoba poskytovala masérske služby iba na adrese stáleho predajného miesta, preto v čase registrácie virtuálnej registračnej pokladnice v žiadosti o pridelenie kódu VRP ako predajné miesto uviedla adresu predajného miesta. Po určitej dobe masérske služby začala poskytovať okrem stáleho predajného miesta aj u zákazníkov.

Keďže masérske služby budú poskytované v odlišnom čase na rôznych predajných miestach (v danom prípade ide o kombináciu predajných miest – stála adresa a dopredu neznáme miesta u zákazníkov), ako predajné miesto sa uvedie prenosná pokladnica. Uvedenú zmenu predajného miesta je podnikateľ povinný oznámiť daňovému úradu.


Upozornenie:
Ak pokladnica e-kasa klient má už uvedené ako predajné miesto prenosná pokladnica, podnikateľ zmeny predajných miest, na ktorých sa pokladnica e-kasa klient bude používať, nie je povinný daňovému úradu oznamovať.

Ak predajné miesto je uvedené ako prenosná pokladnica, podnikateľ je povinný nastaviť polohu pokladnice e-kasa klient, t.z. je povinný zaevidovať do pokladnice e-kasa klient adresu alebo GPS súradnice predajného miesta, na ktorom podnikateľ v reálnom čase eviduje prijatú tržbu, vklad alebo výber hotovosti alebo evidenčné číslo vozidla, ak toto vozidlo je predajným miestom.


Poznámka:
Oznamovacia povinnosť pri zmene predajného miesta sa vykoná pri zmene:
  • zo stáleho predajného miesta na prenosnú pokladnicu
  • z prenosnej pokladnice na stále predajné miesto
  • z jedného stáleho predajného miesta na iné stále predajné miesto

II. Spôsob oznámenia zmeny miesta podnikania fyzickej osoby alebo sídla právnickej osoby

Ak u podnikateľa nastane zmena miesta podnikania fyzickej osoby alebo sídla právnickej osoby zmenu oznámi elektronicky cez osobnú internetovú zónu, pričom túto zmenu oznámi za účelom aktualizácie údajov v pokladnici e-kasa klient, a to:
a) Prostredníctvom formulára „Žiadosť o registráciu, oznámenie zmien, žiadosť o zrušenie registrácie na daň z príjmov, daň z pridanej hodnoty a daň z poistenia“ (ďalej „žiadosť“) v oddiele V., ktorý podnikateľ nájde po prihlásení sa do osobnej internetovej zóny v časti Katalógy/Katalóg formulárov/Register/Registrácia na daň z príjmov, daň z pridanej hodnoty a daň z poistenia (Obrázok č. 4) alebo

Vzor formulára:
https://pfseform.financnasprava.sk/Formulare/VzoryTlaciv/REGDPv21.pdf

Obrázok č. 4 Žiadosť o registráciu, oznámenie zmien, žiadosť o zrušenie registrácie na daň z príjmov, daň z pridanej hodnoty a daň z poistenia

b) Prostredníctvom formulára „Všeobecné podanie - Register“ (ďalej len „všeobecné podanie“), ktorý podnikateľ nájde po prihlásení sa do osobnej internetovej zóny v časti Katalógy/Katalóg formulárov/Register/Podanie pre FS - Register/Všeobecné podanie pre Finančnú správu Slovenskej republiky, v ktorom oznámi zmenu v texte podania.
Vzor formulára:
https://pfseform.financnasprava.sk/Formulare/eFormVzor/REG/form.540.html
Podnikateľ po vyplnení formulára (žiadosť alebo všeobecné podanie) vykoná kontrolu, a to kliknutím na tlačidlo „kontrolovať“, pričom po jej vykonaní už len podpíše a odošle oznámenie. Klikne na „podpísať a podať EZ-ou“ (elektronickou značkou, za subjekty, ktoré majú podpísanú dohodu o elektronickom doručovaní) alebo klikne na „Podpísať“ (používatelia, ktorí používajú KEP alebo eID kartu). Po podpísaní používateľ klikne na „Podať“ a následne sa zobrazí oznámenie, že dokument bol odoslaný.

Upozornenie:
Po oznámení zmien sa u podnikateľa používajúceho VRP tieto zmeny automaticky zmenia v profile VRP a na pokladničnom doklade.

Podnikateľ používajúci ORP je po oznámení uvedených zmien povinný si nanovo stiahnuť identifikačné údaje nachádzajúce sa v e-kase zóne podnikateľa, ktoré následne nahrá do ORP. Zmeny na pokladničnom doklade sa prejavia až po nahratí nových identifikačných údajov.



Vypracovalo: Finančné riaditeľstvo SR Banská Bystrica
Centrum podpory pre dane
December 2023

ZDROJ:

Vzťah k:

Na stiahnutie:

2023.12.21 010 ...

Ďalšie nové dokumenty

28. 02. 2025

Overovanie IČ DPH

DPH 222/04

IČ DPH je dôležitá informácia o podnikateľovi vo vzťahu k uplatňovaniu DPH. V Slovenskej republike Finančné riaditeľstvo SR na svojej webovej stránke zverejňuje aktualizovaný zoznam daňových subjektov registrovaných pre DPH, ktorý umožňuje filtrovať záznamy na základe vyplnenia jednotlivých preddefinovaných položiek filtra. 

23. 01. 2025

Zápis zo zasadnutia Komisie na zabezpečenie jednotného metodického výkladu za oblasť DPH z 23.01.2025

DPH 222/04 DPH 222/04, § 19

Diskutovaná problematika: Nájom nehnuteľností s ohľadom na uplatňovanie sadzieb DPH na dodávky energií v kontexte zložených plnení v nadväznosti na rozsudky Súdneho dvora C-572/07, C-392/11 a C-42/14 (téma SKDP)

Prihlásiť sa na odber ERP 289/08