Legislatíva
Novela zákona o správnych poplatkoch a zákona o finančnej správe
Návrh zákona z ......... 2025, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 71/1992 Zb. o súdnych poplatkoch a poplatku za výpis z registra trestov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Anotácia:
Zámerom je centralizovať úhrady súdnych poplatkov a správnych poplatkov vo výslednom stave iba prostredníctvom Štátnej pokladnice a realizovať služby výberu a evidencie súdnych poplatkov a správnych poplatkov priamo do Štátnej pokladnice. V prechodnom období sa majú zaviesť duálne úhrady súdnych poplatkov a správnych poplatkov prostredníctvom Štátnej pokladnice a prostredníctvom prevádzkovateľa systému (Slovenská pošta, a. s.) s cieľovým riešením úhrady súdnych poplatkov a správnych poplatkov len prostredníctvom Štátnej pokladnice.
Súčasťou legislatívnej zmeny je úprava režimu vedenia centrálnej evidencie poplatkov Ministerstvom financií SR a zrušenie režimu delenia správnych orgánov, súdov, orgánov štátnej správy súdov a prokuratúry na orgány zapojené a orgány nezapojené do centrálneho systému evidencie poplatkov (všetky dotknuté orgány budú zapojené do jedného alebo druhého centrálneho systému evidencie poplatkov, pokiaľ v zákone nie je ustanovené inak).
Navrhuje sa kompetenčné zjednotenie výkonu kontroly správnych orgánov vo veci správnosti a včasnosti vyberania poplatkov, správnosti a včasnosti vrátenia poplatkov, správnosti formy a spôsobu platenia poplatkov a správnosti a úplnosti evidovania poplatkov s tým, že Úrad vládneho auditu má tiež vykonávať audit evidencie, zúčtovania a vrátenia poplatkov uhradených prostredníctvom centrálneho systému evidencie poplatkov prevádzkovateľa systému aj prostredníctvom centrálneho systému evidencie poplatkov Štátnej pokladnice. Súčasné nastavenie, kedy FR SR vykonávalo kontrolu v rovnakej veci na daňových úradoch a daňové úrady vykonávali kontrolu podľa územnej pôsobnosti na správnych orgánoch sa javí ako nevhodné, pretože primárnych cieľom orgánov finančnej správy je vyberanie daní a ciel a nie vykonávanie kontrolných činností na iných správnych orgánoch.
Novelou zákona o finančnej správe sa má upraviť ustanovenie § 5, podľa ktorého sa kompetencia kontroly správnosti a úplnosti platenia správnych poplatkov na správnych orgánoch presúva z finančnej správy na Úrad vládneho auditu.
Navrhovaná účinnosť: 1. novembra 2025
Aktuálne štádium materiálu: Pripomienkové konanie
Typ materiálu: zákon
Právna oblasť: Daňové právo, Finančné právo, Poplatkové právo, Správne poplatky, Súdne poplatky
Číslo procesu: LP/2025/107
Podnet: Iniciatívny materiál
Zodpovedná inštitúcia: MF SR
Zodpovedný predkladateľ: Ing. Ladislav Kamenický
Dátum začiatku PK: 25.03.2025
Dátum ukončenia PK: 14.04.2025
Hlavný novelizovaný predpis:
71/1992 Zb. Zákon Slovenskej národnej rady o súdnych poplatkoch a poplatku za výpis z registra trestov
Ďalšie novelizované predpisy:
145/1995 Z. z. Zákon NR SR o správnych poplatkoch
291/2002 Z. z. Zákon o Štátnej pokladnici a o zmene a doplnení niektorých zákonov
35/2019 Z. z. Zákon o finančnej správe a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Zdroj: Slov-Lex
Členovia SKDP môžu poslať podnety a pripomienky k zverejnenému legislatívnemu návrhu na metodika@skdp.sk alebo sprava_databaz@skdp.sk.
koordinátorky daňovej metodiky:
DzP a účtovníctvo: Ing. Lucia Cvengrošová, sprava_databaz@skdp.sk, +421 917 500 664
DPH a správa daní: Ing. Lucia Mihoková, metodika@skdp.sk, +421 905 221 031
Vzťah k:
Prílohy na stiahnutie:
Predpisy v legislatívnom procese:
Prehľad všetkých predpisov v legislatívnom procese nájdete v našej knižnici
Ďalšie aktuality z legislatívy:
77/2025 Z. z. Nepriama novela zákona o DPH - štátom podporované nájomné bývanie
DPH 222/04Dňa 17. apríla 2025 vyhlásením v Zbierke zákonov SR nadobúda účinnosť zákon z 10. apríla 2025, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2022 Z. z. o štátnej podpore nájomného bývania a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony:
- zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce (čl. II)
- zákon č. 377/1990 Zb. o hlavnom meste SR Bratislava (čl. III)
- zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty (čl. IV)
- zákon č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní (čl. V)
- zákon č. 25/2025 Z. z. Stavebný zákon (čl. VI)
Novela zákona č. 89/2016 Z. z. o výrobe, označovaní a predaji tabakových výrobkov a súvisiacich výrobkov
SD tabak 106/04Ministerstvo zdravotníctva SR zverejnilo Predbežnú informáciu k pripravovanému návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 89/2016 Z. z. o výrobe, označovaní a predaji tabakových výrobkov a súvisiacich výrobkov a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 377/2004 Z. z. o ochrane nefajčiarov a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Nepriama novela zákona o dani z príjmov - zdaňovanie príjmov športovca a športového odborníka
DzP 595/03, § 6 DzP 595/03, § 8Parlament schválil zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 440/2015 Z. z. o športe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov
Zavedenie paušálneho pomeru na odpočet DPH pri osobných automobiloch a motocykloch používaných na podnikateľské aj súkromné účely
DPH 222/04 DPH 222/04, § 49Slovenská republika požiadala o povolenie odchýliť sa od ustanovení smernice DPH s cieľom obmedziť právo na odpočítanie DPH na vstupe pri nákupe, lízingu, nadobudnutí v rámci Spoločenstva a dovoze motorových vozidiel kategórie M1, motocyklov kategórie L1e a motocyklov kategórie L3e , ako aj pri poskytovaní príslušných služieb, dodávaní náhradných dielov, príslušenstva a pohonných hmôt, ak sa dané vozidlá a motocykle používajú súčasne na podnikateľské a súkromné účely. Opatrenie sa má uplatňovať od 1. júla 2025.
Odklad začatia uplatňovania určitých ustanovení smernice EP a Rady (EÚ) pokiaľ ide o vykazovanie
ZoÚ 431/02SR ustanovenia smernice CSRD týkajúce sa vykazovania informácií o udržateľnosti vo výročnej správe transponovala do zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve , pričom transpozícia bola uskutočnená v rámci transpozičného termínu, ktorý bol určený do 6. júla 2024. Keďže sa očakáva, že dotknuté subjekty z druhej vlny sa na splnenie prvej vykazovacej povinnosti pripravujú a transpozičná lehota pre článok 1 (zmeny smernice CSRD) je navrhovaná do 31. decembra 2025, je v tejto súvislosti pre SR skoré prijatie návrhu smernice kľúčové. Navrhovaný posun lehôt v článku 1 návrhu smernice si vyžiada prevzatie do zákona o účtovníctve.