Odborný dokument
Limitovanie daňovej uznateľnosti úrokových nákladov v zmysle ustanovenia 17k zákona o DzP
Na stiahnutie:
Ďalšie nové dokumenty
Overovanie IČ DPH
DPH 222/04IČ DPH je dôležitá informácia o podnikateľovi vo vzťahu k uplatňovaniu DPH. V Slovenskej republike Finančné riaditeľstvo SR na svojej webovej stránke zverejňuje aktualizovaný zoznam daňových subjektov registrovaných pre DPH, ktorý umožňuje filtrovať záznamy na základe vyplnenia jednotlivých preddefinovaných položiek filtra.
Zápis zo zasadnutia Komisie na zabezpečenie jednotného metodického výkladu za oblasť DPH z 23.01.2025
DPH 222/04 DPH 222/04, § 19Diskutovaná problematika: Nájom nehnuteľností s ohľadom na uplatňovanie sadzieb DPH na dodávky energií v kontexte zložených plnení v nadväznosti na rozsudky Súdneho dvora C-572/07, C-392/11 a C-42/14 (téma SKDP)
Odborný dokument
Otázky a podnety k dani zo sladených nealkoholických nápojov
Dotazy a podnety k dani zo sladených nápojov (ďalej „daň zo SN“) v zmysle zákona č. 251/2024 Z. z.
1. V definícii sladeného nealkoholického nápoja (ďalej sladený nealkoholický nápoj „SNN“) v §2 písm. a) bod 1. zákona č. 251/2024 Z. z. (ďalej „zákon“) je uvedené, že SNN je aj „..... akýkoľvek iný balený SNN určený na priamu konzumáciu obsahujúci pridaný cukor alebo sladidlo, ak zároveň obsahuje kávu, čaj alebo ich náhrady.“ Pri tejto časti ustanovenia nie je žiadna odvolávka na osobitný predpis a nie je zrejmé, čo sa myslí pojmom „ich náhrady“. Z akých predpisov sa má vychádzať pri posudzovaní náhrad kávy alebo čaju v nápoji, resp. čo mal tvorca zákona sa mysli pod pojmom náhrady kávy a čaju?
2. V §2 písm. e) zákona je sladidlo definované ako prídavná látka podľa osobitného predpisu, ktorým je Časť B bod 2 prílohy II k nariadeniu Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1333/2008 zo 16.12.2008 o prídavných látkach v potravinách (Ú. V. EÚ L 354, 31.12.2008) v platnom znení. Ak sme sa správne dopracovali k zoznamu, tak sú tam nasledovné položky :
E 420 Sorbitoly
E 421 Manitol
E 950 Acesulfám K
E 951 Aspartám
E 952 Cyklamáty
E 953 Izomalt
E 954 Sacharíny
E 955 Sukralóza
E 957 Taumatín
E 959 Neohesperidín DC
E 960 Glykozidy steviolu
E 961 Neotam
E 962 Soľ aspartám-acesulfámu
E 964 Polyglycitolový sirup
E 965 Maltitoly
E 966 Laktitol
E 967 Xylitol
E 968 Erytritol
E 969 Advantám
3. V zmysle zákona vzniká daňová povinnosť dňom prvého dodania SNN v tuzemsku (zatiaľ neriešime vznik daňovej podľa § 6 ods. 2 zákona – nadobudnutím nápoja zo zahraničia), pričom dodaním sa rozumie prevod práva nakladať so SNN ako vlastník. Otázka je, či na základe uvedeného - vznikne daňová povinnosť v nasledujúcich prípadoch:
a) ak sa SNN spotrebujú priamo u platiteľa dane (napr. na účely reprezentácie – pre návštevy, na účely zabezpečenia pitného režimu pre zamestnancov),
b) ak sa SNN použijú ako obchodné vzorky pre zákazníkov,
c) ak sa SNN darujú darovacou zmluvou.
4. Zákon nestanovuje povinnosť uvádzať daň SN osobitne na faktúre, ale je zrejmé, že suma tejto dane sa prejaví zvýšením predajnej ceny zakalkulovaním tejto dane do ceny, prípadne ak by aj dodávateľ nezvyšoval cenu, vznikne povinnosť odviesť túto daň. Účtovanie dane zo SN nie je upravené predpismi – ako sa má účtovať táto daň? Predpokladáme, že by sa mala účtovať obdobne ako spotrebné dane u platiteľov tejto dane, t.j. vznikom daňovej povinnosti pri predaji sa bude účtovať o dani zo SN priamo na faktúre (účtovanie súvahovo 311 / 345). Ak vznikne daňová povinnosť z iných dôvodov, pri ktorom nedochádza k odplate, účtovanie bude do nákladov, napr. darovanie SNN 543 / 345, a v prípade iného vzniku daňovej povinnosti bez odplaty 548 / 345.
5. Ak platiteľ dane (výrobca) vyrobí koncentrovanú látku (sirup) a tento použije u seba na výrobu iného SNN, predpokladáme, že pri takomto použití nevzniká daňová povinnosť, pretože sa odvedie daň cez vyrobený, resp. predaný SNN. Zazneli však aj závery, že sa daň zo SN z vyrobenej koncentrovanej látky (sirup) musí odviesť a následne sa musí žiadať o jej vrátenie. Ale v zmysle určenia vzniku daňovej povinnosti prvým dodaním v tuzemsku by takýto postup mal uplatniť iba v prípade, ak by platiteľ dane nakúpil sirup v tuzemsku s daňou so SN – zaplatenú daň z nadobudnutého zdaneného SNN by následne žiadal vrátiť daň z titulu jeho použitia na výrobu SNN (§11 ods. 1 písm. d) zákona). Vzhľadom k nejasnostiam prosíme o potvrdenie postupu.
6. Odvod dane zo SN z tzv. „predzásobenia“ podľa §15 zákona – Bude sa daň platiť len z inventúrneho stavu k 31.12.2024 z tovarových položiek, u ktorých bude kladný rozdiel medzi nadobudnutím za 2.polrok 2024 a 1,25-násobkom nadobudnutia za 2. polrok 2023 alebo zo všetkých, u ktorých nebude nulový zostatok k 31.12.2024, a to z dôvodu, že by sa mal počítať kladný rozdiel len zo súčtu všetkých troch kategórií nápoja podľa §2a a nie osobitne podľa jednotlivých kategórií SNN podľa §2a bodov 1 až 3? Príklad na prepočty rozdielu množstva nadobudnutého SNN je uvedený v prílohe č. 1
7. Formulácia „jediné konkrétne množstvo“ uvedená v § 7 ods. 1 písm. b) bod 2 a bod 3 zákona o dani zo SN nie je bližšie špecifikovaná. Vzťahuje sa táto formulácia na prípady, kedy je v návode na prípravu nápoja uvedený rozsah objemu nápoja, ktorý je možné pripraviť (napr. 250-300ml) a teda nie je možné postupovať podľa bodu 2, ale podľa bodu 3? Pokiaľ áno, rozdiely v zdanení (bod 2 vs. bod 3) totožných produktov môžu byť veľké.
8. V § 2 písm. a) bod 1 zákona pri slovnom spojení výživový doplnok je odvolávka na § 2 písm. d) zákona č. 152/1995 Z. z. o potravinách, ktorý definuje výživový doplnok nasledovne: „výživovým doplnkom potravina na doplnenie prirodzenej stravy, ktorá je koncentrovanými zdrojmi živín, ako sú vitamíny a minerálne látky alebo iných látok s výživovým alebo fyziologickým účinkom, jednotlivo alebo v kombinácii; umiestňuje sa na trh v dávkovanej forme, ako sú kapsuly, pastilky, tablety, piluly a ostatné podobné formy, vrecúška s práškom, ampulky s tekutinami, fľašky s dávkovačom kvapiek a ostatné podobné formy tekutín a práškov navrhnuté tak, aby ich bolo možné brať v odmeraných malých jednotkových množstvách“.
9. V § 2 písm. a) bod 2 zákona pri slovnom spojení výživový doplnok nie je žiadna odvolávka na osobitný predpis a nie je zrejmé, čo sa myslí pojmom „výživový doplnok“ (odvolávka je len v § 2 písm. a bod 1. zákona ako uvádzame vyššie). Majú byť koncentráty k príprave športových nápojov (proteínové prášky, iontové nápoje, anabolizéry atď.) považované za výživový doplnok a teda mimo predmetu dane zo SN aj napriek tomu, že obsahujú pridaný cukor, resp. sladidlá alebo sa má odvolávka na osobitný predpis z bodu 1 použiť aj pre bod 2 a 3 ustanovenia §2 písm.a)?
10. Zákon o dani zo SN rieši iba situáciu, kedy u osoby, ktorá disponuje už zdaneným SNN, dôjde k zničeniu/znehodnoteniu tohto nápoja pre nehodu, haváriu alebo vplyvom vyššej moci, kedy však takéto zničenie/znehodnotenie musí byť úradne zistené a preukázané (napr. poisťovňou) alebo dôjde k použitiu zdaneného SNN za účelom odobratia vzorky na účely úradnej kontroly
prípady uvedené v § 11 ods.1 písm. b) a c) zákona. Avšak v praxi môžu nastať situácie, kedy pred prvým dodaním nápoja v tuzemsku príde k:
b. Pozáručný tovar = ešte nedodaný tovar, zlikvidovaný z dôvodu exspirácie. Existuje dokument preukazujúci likvidáciu treťou stranou na to určenou,
c. Rozbitý tovar - na sklade, prípadne zavinenie treťou osobou (napr. prepravcom).
11. Zákon o dani zo SN nešpecifikuje presný postup ako zaokrúhľovať základ dane a daň. Do úvahy by prichádzalo zaokrúhľovanie každej fakturovanej položky nápoja, zaokrúhľovanie len za súčty jednotlivých kategórií SNN určených sadzbou dane z celej faktúry a prípadne aj zaokrúhľovanie súčtu z celkovej mesačnej evidencie (za všetky faktúry v danom mesiaci). Jednoduchý príklad na rozdiely v zaokrúhlení (ak sa zaokrúhli každá fakturovaná položka alebo sa zaokrúhli až súčet za faktúru) je uvedený v prílohe č. 2 nižšie.
12. Plánujú sa zverejniť formuláre pre vedenie záznamov a evidencií podľa § 12 ods.1 až ods. 4 zákona? V opačnom prípade je potrebné špecifikovať presnejšie, akým spôsobom viesť tieto záznamy a evidencie, napr. nie je zrejmý ani obsah evidencie podľa § 12 ods. 2 zákona, pričom evidencia podľa tohto odseku sa javí ako dvojité vedenie záznamov, pretože má obsahovať aj údaje uvedené v odseku 1 alebo v odseku 3.
13. V § 2 písm. a) bod 1 zákona - rozumieme, že 100% ovocná alebo 100% zeleninová šťava nie je predmetom dane z SN. Len pre uistenie - v prípade, ak dôjde k zmiešaniu 100% ovocnej šťavy a vody bez pridania cukru alebo sladidla, stále platí, že tento „koncentrát“ nie je predmetom dane zo SN?
Príloha č. 1 - Príklad na prepočty rozdielu množstva nadobudnutého SNN
Príloha č. 2 - Príklad na rozdiely v zaokrúhlení
Vzťah k:
Na stiahnutie:
Ďalšie nové dokumenty
Overovanie IČ DPH
DPH 222/04IČ DPH je dôležitá informácia o podnikateľovi vo vzťahu k uplatňovaniu DPH. V Slovenskej republike Finančné riaditeľstvo SR na svojej webovej stránke zverejňuje aktualizovaný zoznam daňových subjektov registrovaných pre DPH, ktorý umožňuje filtrovať záznamy na základe vyplnenia jednotlivých preddefinovaných položiek filtra.
Zápis zo zasadnutia Komisie na zabezpečenie jednotného metodického výkladu za oblasť DPH z 23.01.2025
DPH 222/04 DPH 222/04, § 19Diskutovaná problematika: Nájom nehnuteľností s ohľadom na uplatňovanie sadzieb DPH na dodávky energií v kontexte zložených plnení v nadväznosti na rozsudky Súdneho dvora C-572/07, C-392/11 a C-42/14 (téma SKDP)
Odborný dokument
Odpoveď - Stanovisko k nepeňažnému prímu pri majetku osobnej potreby - paušalizácia § 19/2/t/1. zákona o DZP
Vzťah k:
Na stiahnutie:
Ďalšie nové dokumenty
Overovanie IČ DPH
DPH 222/04IČ DPH je dôležitá informácia o podnikateľovi vo vzťahu k uplatňovaniu DPH. V Slovenskej republike Finančné riaditeľstvo SR na svojej webovej stránke zverejňuje aktualizovaný zoznam daňových subjektov registrovaných pre DPH, ktorý umožňuje filtrovať záznamy na základe vyplnenia jednotlivých preddefinovaných položiek filtra.
Zápis zo zasadnutia Komisie na zabezpečenie jednotného metodického výkladu za oblasť DPH z 23.01.2025
DPH 222/04 DPH 222/04, § 19Diskutovaná problematika: Nájom nehnuteľností s ohľadom na uplatňovanie sadzieb DPH na dodávky energií v kontexte zložených plnení v nadväznosti na rozsudky Súdneho dvora C-572/07, C-392/11 a C-42/14 (téma SKDP)
Odborný dokument
Odpoveď - stanovisko k pohľadávke, ktorú fyzická osoba dostane ako dividendu, dar, alebo ju zdedí
Vzťah k:
Na stiahnutie:
Ďalšie nové dokumenty
Overovanie IČ DPH
DPH 222/04IČ DPH je dôležitá informácia o podnikateľovi vo vzťahu k uplatňovaniu DPH. V Slovenskej republike Finančné riaditeľstvo SR na svojej webovej stránke zverejňuje aktualizovaný zoznam daňových subjektov registrovaných pre DPH, ktorý umožňuje filtrovať záznamy na základe vyplnenia jednotlivých preddefinovaných položiek filtra.
Zápis zo zasadnutia Komisie na zabezpečenie jednotného metodického výkladu za oblasť DPH z 23.01.2025
DPH 222/04 DPH 222/04, § 19Diskutovaná problematika: Nájom nehnuteľností s ohľadom na uplatňovanie sadzieb DPH na dodávky energií v kontexte zložených plnení v nadväznosti na rozsudky Súdneho dvora C-572/07, C-392/11 a C-42/14 (téma SKDP)
Odborný dokument
Odpoveď - Stanovisko k interpretácii ustanovenia § 69 ods. 4 DPH
Vzťah k:
Ďalšie nové dokumenty
Overovanie IČ DPH
DPH 222/04IČ DPH je dôležitá informácia o podnikateľovi vo vzťahu k uplatňovaniu DPH. V Slovenskej republike Finančné riaditeľstvo SR na svojej webovej stránke zverejňuje aktualizovaný zoznam daňových subjektov registrovaných pre DPH, ktorý umožňuje filtrovať záznamy na základe vyplnenia jednotlivých preddefinovaných položiek filtra.
Zápis zo zasadnutia Komisie na zabezpečenie jednotného metodického výkladu za oblasť DPH z 23.01.2025
DPH 222/04 DPH 222/04, § 19Diskutovaná problematika: Nájom nehnuteľností s ohľadom na uplatňovanie sadzieb DPH na dodávky energií v kontexte zložených plnení v nadväznosti na rozsudky Súdneho dvora C-572/07, C-392/11 a C-42/14 (téma SKDP)
Odborný dokument
Stanovisko k interpretácii ustanovenia § 69 ods. 4 DPH
Por. č. | Dátum | Námet | Register | Kategória | Zdroj | |
Žiadosť o stanovisko k interpretácii ustanovenia § 69 ods. 4 zákona o DPH týkajúceho sa zúčastňovania sa DPH prevádzkarne zahraničnej osoby na dodaní tovaru alebo služby v tuzemsku - odpoveď (RE: Žiadosť o stanovisko k interpretácii ustanovenia § 69 ods. 4 zákona o DPH týkajúceho sa zúčastňovania sa DPH prevádzkarne zahraničnej osoby na dodaní tovaru alebo služby v tuzemsku) |
Vzťah k:
Na stiahnutie:
Ďalšie nové dokumenty
Overovanie IČ DPH
DPH 222/04IČ DPH je dôležitá informácia o podnikateľovi vo vzťahu k uplatňovaniu DPH. V Slovenskej republike Finančné riaditeľstvo SR na svojej webovej stránke zverejňuje aktualizovaný zoznam daňových subjektov registrovaných pre DPH, ktorý umožňuje filtrovať záznamy na základe vyplnenia jednotlivých preddefinovaných položiek filtra.
Zápis zo zasadnutia Komisie na zabezpečenie jednotného metodického výkladu za oblasť DPH z 23.01.2025
DPH 222/04 DPH 222/04, § 19Diskutovaná problematika: Nájom nehnuteľností s ohľadom na uplatňovanie sadzieb DPH na dodávky energií v kontexte zložených plnení v nadväznosti na rozsudky Súdneho dvora C-572/07, C-392/11 a C-42/14 (téma SKDP)
Odborný dokument
Stanovisko k interpretácii § 61 ods. 2 daňového poriadku - prerušenie daňového konania
Por. č. | Dátum | Námet | Register | Kategória | Zdroj | |
23. 02. 2021 | Žiadosť SKDP o stanovisko k interpretácii § 61 ods. 2 zákona č. 563/2009 Z.z. o správe daní (daňový poriadok) týkajúceho sa prerušenia daňového konania | Správa daní\563/09\369/19 | Dopyt SKDP |
Dobrý deň pani Mihoková,
Nižšie si dovoľujem zaslať stanovisko k Vašej požiadavke. Ospravedlňujem sa za zdržanie, žiaľ máme plne vyťažené všetky personálne kapacity.
Ďakujem za pochopenie.
Postup jednotlivých daňových úradov pri uplatňovaní inštitútu prerušenia daňového konania, ktorý uvádzate vo svojej žiadosti, predpokladáme vychádza z ich individuálnych posúdení a zaužívaných postupov.
Uplatňovanie ustanovenia § 61 ods. 2 Daňového poriadku sme so zástupcami Finančného riaditeľstva SR komunikovali a dospeli sme k jednotnému záveru, že podmienku zhodného návrhu účastníkov konania je potrebné vykladať tak, že dispozičné oprávnenie podať návrh na prerušenie daňového konania patrí všetkým účastníkom konania, ako aj jedinému účastníkovi.
V týchto intenciách bola Finančným riaditeľstvom SR k uvedenému inštitútu vydaná jednotná metodika.
S pozdravom a želaním pekného dňa
JUDr. Toško Beran
riaditeľ odboru legislatívy finančnej správy a správy daní
sekcia daňová a colná
Vzťah k:
Ďalšie nové dokumenty
Overovanie IČ DPH
DPH 222/04IČ DPH je dôležitá informácia o podnikateľovi vo vzťahu k uplatňovaniu DPH. V Slovenskej republike Finančné riaditeľstvo SR na svojej webovej stránke zverejňuje aktualizovaný zoznam daňových subjektov registrovaných pre DPH, ktorý umožňuje filtrovať záznamy na základe vyplnenia jednotlivých preddefinovaných položiek filtra.
Zápis zo zasadnutia Komisie na zabezpečenie jednotného metodického výkladu za oblasť DPH z 23.01.2025
DPH 222/04 DPH 222/04, § 19Diskutovaná problematika: Nájom nehnuteľností s ohľadom na uplatňovanie sadzieb DPH na dodávky energií v kontexte zložených plnení v nadväznosti na rozsudky Súdneho dvora C-572/07, C-392/11 a C-42/14 (téma SKDP)
Odborný dokument
Žiadosť SKDP o stanovisko k interpretácii § 61 ods. 2 daňového poriadku - prerušenie daňového konania
Žiadosť SKDP o stanovisko k interpretácii § 61 ods. 2 zákona č. 563/2009 Z.z. o správe daní (daňový poriadok) týkajúceho sa prerušenia daňového konania
Podľa § 61 ods. 2 zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) v znení neskorších predpisov (ďalej ako „Daňový poriadok“) „správca dane môže daňové konanie prerušiť najdlhšie na 30 dní, ak to z dôležitých dôvodov zhodne navrhnú účastníci daňového konania; túto lehotu môže správca dane predĺžiť na nevyhnutný čas“.
V daňovej praxi sa stretávame s nasledovnou interpretáciou zo strany správcu dane:
1) § 61 ods. 2 Daňového poriadku je inštitút pre správcu dane a preto nie je možné, aby daňový subjekt prerušenie daňového konania navrhol. Údajne sú v tomto zmysle zamestnanci finančnej správy interne usmerňovaní.
2) § 61 ods. 2 Daňového poriadku je neaplikovateľný na daňové konanie (v spojitosti s § 46 ods. 10 Daňového poriadku ani na daňovú kontrolu), pretože v tomto konaní je iba jeden účastník konania, a to je daňový subjekt (§ 59 ods. 1 Daňového poriadku), pričom § 61 ods. 2 Daňového poriadku predpokladá, že prerušenie navrhnú účastníci daňového konania (t.j. zákonodarca používa množné číslo v slove účastník).
Sme toho názoru, že obe interpretácie sú nesprávne a v súčasnej kritickej situácii ohľadom COVID-19 pre daňové subjekty škodlivé. Daňové subjekty totiž už od 01.10.2020 nemôžu v prípade výskytu ochorenia COVID-19 na pracovisku daňového subjektu alebo na pracovisku správcu dane, prípadne v situácii „lockdown“-u, uplatniť § 6 a § 8 zákona č. 67/2020 Z.z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19.
Uvedené interpretácie sú problematické aj v tom, že odmietajú a priori prístup daňovému subjektu k tomuto inštitútu bez toho, aby sa správca dane vôbec zamyslel nad tým, či dôvody daňového subjektu pre prerušenie daňového konania sú dôležité.
Inštitút prerušenia daňového konania podľa § 61 ods. 2 Daňového poriadku bol údajne zavedený do správy daní podľa vzoru správneho poriadku. Kým však na iných úsekoch správneho práva je úplne bežné, že účastníkov správneho konania je niekoľko, pre daňové konanie je typické, že účastník je len jeden.
Podľa nášho názoru by sa správca dane mal zaoberať každým návrhom daňového subjektu na prerušenie daňového konania podľa § 61 ods. 2 Daňového poriadku, aj keď tento návrh podal iba samotný jeden účastník daňového konania, a mal by posúdiť, či dôvody uvádzané daňovým subjektom sú dôležité.
Správca dane by sa nemal vyhýbať takýmto návrhom na prerušenie daňového konania najmä s ohľadom na to, že daňovníkovi nevzniká právny nárok na prerušenie konania podľa tohto ustanovenia, keďže dikcia je postavená na "Správca dane môže..". Navyše, pri prerušení neplynú správcovi dane žiadne lehoty (napr. 3 mesačná lehota na ukončenie vyrubovacieho konania ako aj 1 ročná lehota na ukončenie daňovej kontroly).
Dovoľujeme si Vás požiadať o vyjadrenie k uvedenej problematike a o usmernenie Finančnej správy v tejto veci.
Ďakujeme.
V prípade Vašich otázok sme Vám radi k dispozícii.
S pozdravom
JUDr. Juraj Vališ
vedúci MLK pre správu daní
Por. č. | Dátum | Námet | Register | Kategória | Zdroj | |
Odpoveď - Podnet na riešenie v oblasti správy daní - k interpretácii § 61 ods. 2 zákona č. 563/2009 Z.z. o správe daní (daňový poriadok) týkajúceho sa prerušenia daňového konania (RE: Žiadosť SKDP o stanovisko k interpretácii § 61 ods. 2 zákona č. 563/2009 Z.z. o správe daní (daňový poriadok) týkajúceho sa prerušenia daňového konania) |
Vzťah k:
Na stiahnutie:
Ďalšie nové dokumenty
Overovanie IČ DPH
DPH 222/04IČ DPH je dôležitá informácia o podnikateľovi vo vzťahu k uplatňovaniu DPH. V Slovenskej republike Finančné riaditeľstvo SR na svojej webovej stránke zverejňuje aktualizovaný zoznam daňových subjektov registrovaných pre DPH, ktorý umožňuje filtrovať záznamy na základe vyplnenia jednotlivých preddefinovaných položiek filtra.
Zápis zo zasadnutia Komisie na zabezpečenie jednotného metodického výkladu za oblasť DPH z 23.01.2025
DPH 222/04 DPH 222/04, § 19Diskutovaná problematika: Nájom nehnuteľností s ohľadom na uplatňovanie sadzieb DPH na dodávky energií v kontexte zložených plnení v nadväznosti na rozsudky Súdneho dvora C-572/07, C-392/11 a C-42/14 (téma SKDP)
Odborný dokument
Usmernenie k údajom uvádzaným v kontrolnom výkaze DPH
Vzťah k:
Na stiahnutie:
Ďalšie nové dokumenty
Overovanie IČ DPH
DPH 222/04IČ DPH je dôležitá informácia o podnikateľovi vo vzťahu k uplatňovaniu DPH. V Slovenskej republike Finančné riaditeľstvo SR na svojej webovej stránke zverejňuje aktualizovaný zoznam daňových subjektov registrovaných pre DPH, ktorý umožňuje filtrovať záznamy na základe vyplnenia jednotlivých preddefinovaných položiek filtra.
Zápis zo zasadnutia Komisie na zabezpečenie jednotného metodického výkladu za oblasť DPH z 23.01.2025
DPH 222/04 DPH 222/04, § 19Diskutovaná problematika: Nájom nehnuteľností s ohľadom na uplatňovanie sadzieb DPH na dodávky energií v kontexte zložených plnení v nadväznosti na rozsudky Súdneho dvora C-572/07, C-392/11 a C-42/14 (téma SKDP)
Odborný dokument
Usmernenie k údajom uvádzaným v kontrolnom výkaze DPH
Ministerstvo Financií SR
Sekcia daňová a colná
Štefanovičova 5
817 82 Bratislava
Bratislava, 22.01.2021
Podnet SKDP – Žiadosť o metodické usmernenie k údajom uvádzaným v kontrolnom výkaze DPH
Podľa § 25a ods. 6 zákona o DPH, ak po znížení základu dane podľa odseku 3 platiteľ prijme v súvislosti s nevymožiteľnou pohľadávkou podľa odseku 2 akúkoľvek platbu, je platiteľ povinný vykonať opravu zníženého základu dane, a to vo výške zodpovedajúcej prijatej platbe; ak platiteľ postúpi pohľadávku inej osobe, považuje sa to, že prijal platbu vo výške nevymožiteľnej pohľadávky podľa odseku 2. Platiteľ vykoná opravu zníženého základu dane v daňovom priznaní za zdaňovacie obdobie, v ktorom túto platbu prijal, pričom v zmysle ods. 7 a 10 písm. b) je povinný vyhotoviť („dodatočný“) opravný doklad, ktorý musí obsahovať:
b) dátum vyhotovenia opravného dokladu,
c) údaje z opravného dokladu podľa odseku 9 písm. a) a b),
d) slovnú informáciu „oprava základu dane podľa § 25a“,
e) sumu, ktorú platiteľ prijal v súvislosti s nevymožiteľnou pohľadávkou podľa odseku 2 alebo jej časťou, a z toho sumu prislúchajúcej dane,
f) dátum prijatia sumy podľa písmena e).
V zmysle vyššie uvedeného „dodatočný“ opravný doklad má o. i. obsahovať číselnú identifikáciu opravného dokladu a dátum vyhotovenia opravného dokladu, t. j. pôvodného opravného dokladu, ktorým platiteľ základ dane pôvodne zvýšil.
V kontrolnom výkaze sa v stĺpci 3 časti C.1. (vypĺňa dodávateľ) a v časti C.2. (vypĺňa odberateľ) má uviesť Poradové číslo pôvodnej vyhotovenej faktúry alebo Poradové číslo pôvodnej prijatej faktúry. V prípade, že je vyhotovovaný (alebo prijatý) „dodatočný“ opravný doklad (t. j. dodávateľ dodatočne opäť zvyšuje základ dane z dôvodu prijatia platby alebo jej časti), vzniká otázka, aký údaj sa má v stĺpci 3 uviesť, a to či:
b) poradové číslo pôvodnej faktúry, t. j. faktúry vystavenej/prijatej za samotné dodanie tovaru a služby, keďže len tento doklad je faktúrou v zmysle zákona o DPH, hoci tento údaj na „dodatočnom“ opravnom doklade nie je uvedený, a teda najmä pre odberateľa je náročnejšie ho určiť.
Prosíme o metodické usmernenie, aký údaj má byť uvedený v stĺpci 3 časti C.1. a v časti C.2. kontrolného výkazu, keďže poučenie bližší popis k tomuto stĺpcu neobsahuje.
Vopred Vám ďakujeme za ochotu.
V prípade Vašich otázok, sme Vám radi k dispozícii
S úctou
Ing. Mária Sameková Ing. Milan Vargan
gestor MLK pre DPH, SD a clo vedúci MLK pre DPH, SD a clo
Por. č. | Dátum | Námet | Register | Kategória | Zdroj | |
Odpoveď na žiadosť o metodické usmernenie (RE: Žiadosť o metodické usmernenie k údajom uvádzaným v kontrolnom výkaze DPH - Podnet SKDP) |
Vzťah k:
Na stiahnutie:
Ďalšie nové dokumenty
Overovanie IČ DPH
DPH 222/04IČ DPH je dôležitá informácia o podnikateľovi vo vzťahu k uplatňovaniu DPH. V Slovenskej republike Finančné riaditeľstvo SR na svojej webovej stránke zverejňuje aktualizovaný zoznam daňových subjektov registrovaných pre DPH, ktorý umožňuje filtrovať záznamy na základe vyplnenia jednotlivých preddefinovaných položiek filtra.
Zápis zo zasadnutia Komisie na zabezpečenie jednotného metodického výkladu za oblasť DPH z 23.01.2025
DPH 222/04 DPH 222/04, § 19Diskutovaná problematika: Nájom nehnuteľností s ohľadom na uplatňovanie sadzieb DPH na dodávky energií v kontexte zložených plnení v nadväznosti na rozsudky Súdneho dvora C-572/07, C-392/11 a C-42/14 (téma SKDP)