Skočiť na hlavný obsah

Legislatíva

200/2025 Z. z. novela zákona o automatickej výmene informácií a ďalších zákonov

Anotácia:

Účinnosť:

Aktuálne štádium legislatívneho procesu: Zbierka zákonov SR 

Zverejnené v Zbierke zákonov SR 10. 07. 2025 - 200/2025 Z. z.

Prezident SR

podpísaný zákon prezidentom 26. 06. 2025

Zdroj:

Členovia SKDP môžu poslať podnety a pripomienky k zverejnenému legislatívnemu návrhu na metodika@skdp.sk alebo sprava_databaz@skdp.sk

 
koordinátorky daňovej metodiky:
DzP a účtovníctvo: Ing. Lucia Cvengrošová, sprava_databaz@skdp.sk, +421 917 500 664
DPH a správa daní: Ing. Lucia Mihoková, metodika@skdp.sk, +421 905 221 031

 

Odborný dokument

Informácia pre predávajúcich (fyzické osoby) prostredníctvom digitálnych platforiem

č. z Lotus 2024/34 zo dňa 16. 01. 2024

8/FO/2024/IM



Informácia pre predávajúcich (fyzické osoby) prostredníctvom digitálnych platforiem


Prijatím zákona č. 250/2022 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 442/2012 Z. z. o medzinárodnej pomoci a spolupráci pri správe daní (tento zákon implementuje do našej legislatívy smernicu DAC7), plynú nové povinnosti prevádzkovateľom digitálnych platforiem, NIE PREDÁVAJÚCIM.

PREDÁVAJÚCI v súvislosti so smernicou DAC7 neoznamuje informácie finančnej správe a ani sa pre DAC7 neregistruje na finančnej správe. Je povinný oznámiť svoje údaje digitálnej platforme (spravidla pri registrácii na platforme). Rozsah údajov stanovuje zákon (meno a priezvisko, adresu, miesto narodenia alebo DIČ, príp. IČ DPH, IČO).

PREVÁDZKOVATEĽ PLATFORMY má v zmysle zákona povinnosť zbierať informácie o predávajúcich podliehajúcich oznamovaniu a tieto informácie oznámi finančnej správe prvýkrát do 31.01.2024 a následne vždy do 31.01. po skončení kalendárneho roka. Z toho dôvodu sa môže stať, že platforma si vypýta od predávajúceho informácie, ktoré doteraz nemala k dispozícii, aby bola schopná plniť svoje povinnosti v zmysle zákona.

Povinnosť oznamovať získané informácie finančným správam a povinnosť registrácie v súvislosti so smernicou DAC7 vzniká PREVÁDZKOVATEĽOM digitálnych platforiem. Bližšie informácie pre prevádzkovateľov digitálnych platforiem nájdete na: AVI - PFS (financnasprava.sk).

PREDÁVAJÚCI zdaňuje príjem dosiahnutý prostredníctvom digitálnej platformy (webovej stránky, aplikácie, mobilnej aplikácie a podobne) rovnakým spôsobom, ako keby príjem nedosiahol predajom cez digitálnu platformu. Z pohľadu predávajúceho ide len o spôsob predaja, ktorý neovplyvňuje spôsob zdaňovania dosiahnutého príjmu.

Dani z príjmov fyzickej osoby podlieha príjem, ktorý je predmetom dane z príjmov a nie je oslobodený od dane podľa zákona o dani z príjmov.

Pokiaľ ide o predaj hnuteľných vecí (napríklad použitá elektronika, oblečenie, hračky, knihy), za predpokladu, že ich predávajúci nemal zaradené v obchodnom majetku (ide o jeho súkromný majetok) a nevykonáva predaj v rámci podnikateľskej činnosti, príjem z ich predaja predstavuje príjem oslobodený od dane v zmysle § 9 ods. 1 písm. c) zákona o dani z príjmov. Oslobodený príjem sa neuvádza v daňovom priznaní a nezdaňuje sa. Predávajúcim z dôvodu predaja hnuteľných vecí osobnej spotreby nevzniká registračná povinnosť. Ani pre účely DAC7, ani u správcu dane.
Príklady:

Otázka č. 1: Mám povinnosť registrovať sa do konca januára (teda do 31.1.2024) pre účely DAC7, keď predávam veci osobnej spotreby cez webové stránky a rôzne mobilné aplikácie, ako napr. Vinted, bazos.sk, eBay ...? Odpoveď: Nakoľko nie ste prevádzkovateľom daných digitálnych platforiem, ale ste PREDÁVAJÚCI, nemáte povinnosť registrovať sa pre účely DAC7.

Otázka č. 2: Ako fyzická osoba - nepodnikateľ som predal svoje súkromné auto cez internetový bazár. Mám povinnosť tento predaj nahlásiť finančnej správe a registrovať sa?
Odpoveď: Z dôvodu predaja súkromného motorového vozidla (teda hnuteľná vec nezaradená v obchodnom majetku) prostredníctvom internetového bazáru nemáte povinnosť túto skutočnosť oznamovať správcovi dane a nemáte povinnosť sa registrovať u správcu dane. Tento príjem neuvádzate v daňovom priznaní a nezdaňujete ho, nakoľko sa jedná o príjem oslobodený od dane z príjmov.

Otázka č. 3: Som mamička na materskej dovolenke. Predávam oblečenie po dieťatku, niektoré veci sú použité, niektoré sú nové. Keď ich predám cez internet (napr. cez Vinted, bazos.sk, modrykonik.sk a podobne), mám zdaniť tento príjem?
Odpoveď: Ak ide o predaj hnuteľných vecí osobného/súkromného charakteru (nie sú zahrnuté do Vášho obchodného majetku), a činnosť nevykonávate ako podnikanie, príjem z predaja oblečenia je oslobodený od dane z príjmov. Neuvádzate ho v daňovom priznaní a nezdaňujete ho. Nevzniká Vám povinnosť registrácie u správcu dane.

Otázka č. 4: Počas roka 2023 som sa zbavoval zberateľských kariet na portáli cardmarket.com. Za celý rok som mal cez 30 transakcií a predaj presiahol 2000 eur. Nie som podnikateľom. Budem musieť tieto predaje uviesť v daňovom priznaní?
Odpoveď: Ak dosiahnete príjem z predaja zberateľských kartičiek, ktoré nie sú Vaším obchodným majetkom, nesúvisia s vykonávaním podnikateľskej činnosti, potom príjem z predaja týchto kartičiek je od dane z príjmov oslobodený. Príjmy oslobodené od dane neuvádzate v daňovom priznaní a nezdaňujete. V súvislosti s dosiahnutím týchto príjmov Vám nevzniká registračná povinnosť ani oznamovacia povinnosť.

Otázka č. 5: Mám živnosť na poskytovanie ubytovacích služieb, prenájmu nehnuteľností. Kvôli zvýšeniu príjmov mám inzeráty na rôznych webových stránkach – napr. booking.com, airbnb.com, kde ponúkam svoje nehnuteľnosti na ubytovanie/prenájom. Mám sa registrovať pre účely DAC7 do 31.1.2024? Mám oznamovať finančnej správe zoznam „zákazníkov“?
Odpoveď: Pre účely DAC7 nemáte povinnosť registrácie ani oznamovať údaje o svojich „zákazníkoch“, nakoľko nie ste prevádzkovateľom digitálnych platforiem. Vašou povinnosťou je poskytnúť Vaše údaje tejto platforme, aby si prevádzkovateľ platformy splnil povinnosti vyplývajúce zo smernice DAC7. Z pohľadu zákona o dani z príjmov ako živnostník máte povinnosť byť registrovaný na daň z príjmov (povinnosť mať pridelené DIČ). Príjem zo živnosti je zdaniteľným príjmom. To znamená, že takýto príjem uvádzate v daňovom priznaní (za predpokladu vzniku povinnosti pre podanie daňového priznania).


Otázka č. 6 : Dosahujem príjem z poskytnutia ubytovacích služieb prostredníctvom digitálnych platforiem (napr. www.booking.com). Minulý rok som dosiahol príjem z poskytnutia tejto služby prostredníctvom bookingu vo výške 900 eur, a ubytoval som záujemcov cez platformu celkom len 4 razy. Budem aj ja nahlásený finančnej správe, keď som nepresiahol sumu 2000 eur ani 30 obchodov?
Odpoveď: Ak digitálna platforma spĺňa podmienky pre účely smernice DAC7, tak budete nahláseným predávajúcim, nakoľko počet transakcií 30 a suma predajov 2000 eur je určená len pre platformy, prostredníctvom ktorých dochádza k predaju tovaru, neplatia tieto limity pre platformy, ktoré sprostredkúvajú prenájom nehnuteľností, osobné služby a prenájom dopravných prostriedkov.


Otázka č. 7: Predal som svoje súkromné veci za viac ako 2000 eur, ale na rôznych webových stránkach. Budem aj ja nahlásený finančnej správe?
Odpoveď: Digitálna platforma, ktorá sprostredkúva predaj tovaru je povinná oznámiť finančným správam informácie o predávajúcich, ak sprostredkuje min. 30 obchodov alebo celková pripísaná suma cez platformu v prospech predávajúceho prevyšuje sumu 2000 eur. Tieto údaje sa vyhodnocujú za každú digitálnu platformu, ktorá sprostredkúva predaj tovaru samostatne.


Otázka č. 8: Mám vlastný e-shop, prostredníctvom ktorého predávam svoj tovar (podnikám) zákazníkom. Musím sa registrovať?
Odpoveď: Ak prostredníctvom e-shopu predávate svoje produkty svojim zákazníkom, v takomto prípade Vám nevznikajú žiadne povinnosti vyplývajúce so smernicou DAC7. Ako podnikateľ máte povinnosť byť registrovaný u správcu dane (povinnosť mať pridelené DIČ).


Vypracovalo: Finančné riaditeľstvo SR
Centrum podpory pre dane
Január 2024

ZDROJ:

Na stiahnutie:

2024.01.16 008 ...

Ďalšie nové dokumenty

28. 02. 2025

Overovanie IČ DPH

DPH 222/04

IČ DPH je dôležitá informácia o podnikateľovi vo vzťahu k uplatňovaniu DPH. V Slovenskej republike Finančné riaditeľstvo SR na svojej webovej stránke zverejňuje aktualizovaný zoznam daňových subjektov registrovaných pre DPH, ktorý umožňuje filtrovať záznamy na základe vyplnenia jednotlivých preddefinovaných položiek filtra. 

23. 01. 2025

Zápis zo zasadnutia Komisie na zabezpečenie jednotného metodického výkladu za oblasť DPH z 23.01.2025

DPH 222/04 DPH 222/04, § 19

Diskutovaná problematika: Nájom nehnuteľností s ohľadom na uplatňovanie sadzieb DPH na dodávky energií v kontexte zložených plnení v nadväznosti na rozsudky Súdneho dvora C-572/07, C-392/11 a C-42/14 (téma SKDP)

Odborný dokument

Všeobecné otázky k automatickej výmene informácií - prevádzkovatelia platforiem

č. z Lotus 2024/35 zo dňa 16. 01. 2024

FAQs - často kladené otázky k DAC7/DPI



Všeobecné otázky k automatickej výmene informácií oznamovaných prevádzkovateľmi platforiem

Legislatívny rámec výmeny DAC7/DPI
Dňa 22. marca 2021 bola prijatá SMERNICA RADY (EÚ) 2021/514 (Smernica DAC7), ktorou sa mení smernica 2011/16/EÚ o administratívnej spolupráci v oblasti daní.
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SK/TXT/PDF/?uri=CELEX:32021L0514&from=SK

Smernica DAC7 je implementovaná do legislatívy SR zákonom č. 250/2022 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 442/2012 Z. z. o medzinárodnej pomoci a spolupráci pri správe daní v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „zákon“). 442/2012 Z. z. - Zákon o medzinárodnej pomoci a spolupráci... - SLOV-LEX

Mimo členských štátov EÚ sa výmenou informácií oznamovaných prevádzkovateľmi platforiem zaoberajú Modelové pravidlá pre oznamovanie alebo Model Rules for Reporting by Digital Platform Operators with respect to Sellers in the Sharing and Gig Economy.
Model Rules for Reporting by Platform Operators with respect to Sellers in the Sharing and Gig Economy - OECD
Čo je predmetom výmeny informácií v zmysle DAC7/DPI?
Predmetom výmeny DAC7/DPI sú informácie o predávajúcich podliehajúcich oznamovaniu, ktorí vykonávajú vybrané činnosti, ktoré sú definované v § 22h písm. i) zákona. Konkrétne informácie, ktoré oznamujúci prevádzkovateľ platformy oznamuje sú uvedené v § 22i ods. 1 zákona.

V zmysle § 22h písm. o) zákona sa za predávajúcich podliehajúcich oznamovaniu považujú predávajúci, ktorí sú rezidentmi na daňové účely v SR alebo členskom štáte EÚ alebo v zmysle § 22p ods. 1 zákona sú rezidentmi v niektorom z kvalifikovaných nečlenských štátov.
Kto má povinnosť registrovať sa pre DAC7/DPI?
Povinnosť registrovať sa od 01.01.2023 majú iba tzv. neusadení prevádzkovatelia platforiem z krajín mimo Európskej Únie, ktorí sú presne definovaní v § 22h písm. e) druhého bodu zákona. Usmernenie k registrácii bude k dispozícii v anglickom jazyku na našej stránke:
https://www.financnasprava.sk/sk/infoservis/avi
Kto má povinnosť podať formulár Oznámenie DAC7/DPI a aký je termín na jeho podanie?
Oznamujúci prevádzkovateľ platformy, ktorý nie je vylúčeným prevádzkovateľom platformy podľa § 22h písm. d) zákona ani vylúčenou platformou podľa § 22h písm. b) zákona oznámi informácie v zmysle § 22i ods. 1 zákona prostredníctvom elektronického formulára Oznámenie DAC7/DPI uverejneného na portáli finančnej správy do 31. januára roku nasledujúceho po kalendárnom roku, v ktorom bol predávajúci identifikovaný ako predávajúci podliehajúci oznamovaniu. Prvým oznamovacím obdobím je rok 2023 a informácie je potrebné podať do 31.01.2024.
Aké sú sankcie za nepodanie/oneskorené podanie Oznámenia DAC7/DPI?
V prípade, ak informácie týkajúce sa predávajúcich podliehajúcich oznamovaniu neboli oznámené oznamujúcim prevádzkovateľom platformy v zmysle § 22i ods. 2 alebo ods. 5 zákona, alebo neboli oznámené iným prevádzkovateľom platformy, ktorý bol uvedený vo formulári Vyhlásenie oznamujúceho prevádzkovateľa platformy, alebo boli oznámené po lehote, bude oznamujúcemu prevádzkovateľovi platformy udelená pokuta v zmysle § 22n ods. 1 písm. c) zákona za nesplnenie povinnosti oznamovania informácií až do výšky 10 000 eur a to aj opakovane.
Majú všetky digitálne platformy povinnosť oznamovať informácie o predávajúcich v zmysle DAC7?
Nie. Povinnosť oznamovať informácie o predávajúcich na digitálnych platformách sa netýka všetkých digitálnych platforiem. Pre lepšiu orientáciu v problematike digitálnych platforiem v súvislosťami s povinnosťami, ktoré ustanovuje zákon uvádzame základný opis jednotlivých obchodných modelov a informáciu, či sa ich povinnosti DAC7 týkajú alebo nie.

Obchodný model 1
Prevádzkovateľ platformy zaradí do ponuky na svojom webovom sídle príslušnú činnosť/činnosti a kontaktné údaje na predajcu. Záujemca/kupujúci kontaktuje predávajúceho priamo napr. telefonicky alebo e-mailom; zmluva medzi predávajúcim a kupujúcim sa neuzatvárajú prostredníctvom platformy ani platba nie je uhradená cez platformu.

Tento typ prevádzkovateľa platformy je vylúčený z oznamovacej povinnosti DAC7 a v zmysle zákona nemá žiadne povinnosti a považuje sa za vylúčenú platformu. (Viac o vylúčenej platforme je uvedené nižšie).

Obchodný model 2
Prevádzkovateľ platformy zaradí do ponuky na svojej webovej stránke príslušnú vybranú činnosť/činnosti, kontaktné údaje predajcu a cenu. Prevádzkovateľ platformy umožní komunikáciu medzi predávajúcim a kupujúcim prostredníctvom platformy, prípadne aj uzavretie zmluvy medzi kupujúcim a predávajúcim prostredníctvom platformy, avšak platba za vybranú činnosť sa nezrealizuje prostredníctvom platformy a konečná odplata zaplatená predávajúcemu môže byť vyššia, rovnaká alebo nižšia ako suma uvedená v zmluve (prípadne uvedená v ponuke).

Takýto prevádzkovateľ platformy a takýto druh činnosť spadá do rozsahu oznamovacej povinnosti prevádzkovateľa platformy podľa DAC7. Za týchto konkrétnych okolností sa od prevádzkovateľa platformy očakáva, že bude oznamovať výšku odplaty, ktorá bola uvedená v ponuke, t. j. nemusí to byť presná suma, ktorá bola v skutočnosti predávajúcemu vyplatená ale suma, ktorá je za daných okolností známa, teda ju vie „primerane určiť“ podľa sumy, ktorá bola inzerovaná na jeho digitálnej platforme. Konečná odplata zaplatená predávajúcemu môže byť vyššia, rovnaká alebo nižšia ako suma uvedená v ponuke/v zmluve. Od prevádzkovateľa platformy sa neočakáva, že bude ďalej skúmať, akú skutočnú sumu predávajúci dostal v hotovosti alebo na svoj bankový účet.

Obchodný model 3
Prevádzkovateľ platformy na svojej webovej stránke uvádza príslušnú vybranú činnosť/činnosti, kontaktné údaje predávajúceho a cenu. Prevádzkovateľ platformy uľahčuje uzatvorenie zmluvy a zaplatenie /výber odplaty za takúto vybranú činnosť/činnosti prostredníctvom platformy.

Na takéhoto Prevádzkovateľa platformy sa vzťahuje oznamovacia povinnosť prevádzkovateľa platformy podľa DAC7 a prevádzkovateľ platformy má oznamovať výšku odplaty, ktorú sprostredkoval prostredníctvom svojej platformy pre predávajúceho. Keďže odplatu vybral prevádzkovateľ platformy a následne ju previedol na účet predávajúceho, prevádzkovateľ platformy má poznať a nahlásiť presnú sumu.
Kedy je potrebné podať Vyhlásenie oznamujúceho prevádzkovateľa platformy (Vyhlásenie OPP) ?
V prípade, ak informácie v zmysle § 22i ods. 1 zákona boli oznámené iným oznamujúcim prevádzkovateľom platformy, nie je potrebné podať Oznámenie DAC7/DPI ale Vyhlásenie DAC7/DPI podľa § 22i ods. 3 zákona, taktiež do 31. januára roku nasledujúceho po kalendárnom roku, v ktorom bol predávajúci identifikovaný ako predávajúci podliehajúci oznamovaniu. Prvým oznamovacím obdobím je rok 2023 a informácie je potrebné podať do 31.01.2024.

V prípade, ak informácie týkajúce sa predávajúcich podliehajúcich oznamovaniu neboli oznámené prevádzkovateľom platformy, ktorý bol uvedený vo formulári Vyhlásenie OPP, bude slovenskému prevádzkovateľovi platformy udelená pokuta v zmysle § 22n ods. 1 písm. c zákona za nesplnenie povinnosti oznamovania informácií.
Kto je vylúčený prevádzkovateľ platformy a aký je termín na podanie Vyhlásenia vylúčeného prevádzkovateľa platformy (Vyhlásenie VPP)?
Prevádzkovateľ platformy, ktorý nie je využívaný žiadnymi predávajúcimi podliehajúcimi oznamovaniu je v zmysle § 22h písm. d) zákona vylúčeným prevádzkovateľom platformy a je povinný každoročne podať Vyhlásenie vylúčeného prevádzkovateľa platformy v zmysle § 22m ods. 7 zákona do 15. januára roku nasledujúceho po skončení oznamovacieho obdobia. Po tomto termíne nie je možné podať Vyhlásenie vylúčeného prevádzkovateľa platformy a prevádzkovateľ platformy bude považovaný za oznamujúceho prevádzkovateľa platformy s povinnosťou podať formulár Oznámenie DAC7/DPI. V tomto prípade sa jedná o jedinú situáciu, kedy je možné podať formulár Oznámenie DAC7/DPI bez xml prílohy.
Aké povinnosti sa týkajú prevádzkovateľa platformy, ktorý spĺňa definíciu oznamujúceho prevádzkovateľa platformy vo viacerých štátoch Európskej Únie?
Ak oznamujúci prevádzkovateľ platformy spĺňa niektorú z podmienok podľa § 22h písm. e) prvého bodu zákona vo viacerých členských štátoch, zvolí si jeden z týchto členských štátov, v ktorom bude plniť požiadavky na oznamovanie. Túto skutočnosť je oznamujúci prevádzkovateľ platformy povinný oznámiť príslušnému orgánu Slovenskej republiky podľa § 22j ods. 1 zákona a tiež príslušným orgánom ostatných členských štátov, ktorých sa to týka. V Slovenskej republike bude od 01.01.2023 k dispozícii elektronický formulár Oznámenie o výbere členského štátu pre DAC7/DPI, ktorý sa podáva do 15 dní odo dňa, kedy sa stal oznamujúcim prevádzkovateľom platformy.

Kto nemá povinnosť oznamovať informácie o predávajúcich na svojej platforme? Povinnosť oznamovať informácie o predávajúcich sa netýka vylúčených platforiem, ktoré umožňujú výlučne spracovanie platieb v súvislosti s vybranou činnosťou, zaradenie vybranej činnosti do ponuky alebo jej inzerciu zo strany používateľov, alebo presmerovanie alebo prenesenie používateľov na platformu.

Vznikajú predávajúcim na digitálnych platformách nové povinnosti v súvislosti s DAC7/DPI? Nie, predávajúcim, ktorí ponúkajú vybrané činnosti prostredníctvom prevádzkovateľov platforiem z predmetného zákona nevyplývajú žiadne nové povinnosti. Povinnosť osôb, ktoré dosahujú príjmy, či už ako fyzické osoby, fyzické osoby podnikatelia alebo právnické osoby, je platiť z týchto príjmov daň. Táto povinnosť nie je nová a ani sa nijako nemení vyššie uvedeným zákonom.

Predávajúci má však povinnosť byť súčinný a poskytnúť platforme potrebné informácie, aby táto platforma bola schopná získať o predávajúcom požadované informácie a vykonávať v zmysle 22k zákona postupy preverovania.
Aké sú povinnosti prevádzkovateľa platformy v súvislosti s vykonávaním postupov preverovania na účely automatickej výmeny informácií oznamovaných prevádzkovateľmi platforiem?
Oznamujúci prevádzkovateľ platformy je v zmysle § 22k ods. 1 zákona povinný vykonávať postupy preverovania na účely automatickej výmeny informácií a plniť požiadavky na oznamovanie informácií podľa § 22i zákona. Oznamujúci prevádzkovateľ platformy získava o každom predávajúcom, ktorý je fyzickou osobou a nie je vylúčeným predávajúcim informácie uvedené v § 22k ods. 2 zákona, o každom predávajúcom, ktorý je subjektom a nie je vylúčeným predávajúcim informácie uvedené v § 22k ods. 3 zákona.

V prípade, ak ste nenašli odpoveď na Vašu otázku, neváhajte nás kontaktovať na emailovej adrese avi.biznistim@financnasprava.sk.


ZDROJ:

Na stiahnutie:

2024.01.17 FAQ ...

Ďalšie nové dokumenty

28. 02. 2025

Overovanie IČ DPH

DPH 222/04

IČ DPH je dôležitá informácia o podnikateľovi vo vzťahu k uplatňovaniu DPH. V Slovenskej republike Finančné riaditeľstvo SR na svojej webovej stránke zverejňuje aktualizovaný zoznam daňových subjektov registrovaných pre DPH, ktorý umožňuje filtrovať záznamy na základe vyplnenia jednotlivých preddefinovaných položiek filtra. 

23. 01. 2025

Zápis zo zasadnutia Komisie na zabezpečenie jednotného metodického výkladu za oblasť DPH z 23.01.2025

DPH 222/04 DPH 222/04, § 19

Diskutovaná problematika: Nájom nehnuteľností s ohľadom na uplatňovanie sadzieb DPH na dodávky energií v kontexte zložených plnení v nadväznosti na rozsudky Súdneho dvora C-572/07, C-392/11 a C-42/14 (téma SKDP)

Odborný dokument

Novela zákona o medzinárodnej spolupráci pri správe daní č. 250/2022 Z. z.

č. z Lotus 2023/167 zo dňa 22. 11. 2023

2/DP/2023/I



Informácia k čl. II zákona č. 250/2022 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 442/2012 Z. z.
o medzinárodnej pomoci a spolupráci pri správe daní v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony


Dňa 12. júla 2022 bol v Zbierke zákonov vyhlásený zákon č. 250/2022 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 442/2012 Z. z. o medzinárodnej pomoci a spolupráci pri správe daní v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony. Tento zákon nadobudol účinnosť 1. januára 2023 okrem čl. I bodu 16 a čl. II, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. januára 2024.

Zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „daňový poriadok“) sa dopĺňa takto:


1. V § 68a ods. 1 sa na konci pripája táto veta:
„Správca dane môže vydať vyrubovací rozkaz aj po doručení záverečnej správy zo spoločnej kontroly podľa osobitného predpisu43aa)daňovému subjektu, ak sa nevykonáva daňová kontrola alebo neprebieha určovanie dane podľa pomôcok alebo vyrubovacie konanie.“.

Poznámka pod čiarou k odkazu 43aa znie:
43aa) § 12a zákona č. 442/2012 Z. z. v znení zákona č. 250/2022 Z. z.“.“
2. Príloha sa dopĺňa piatym bodom, ktorý znie:

„5. Smernica Rady (EÚ) 2021/514 z 22. marca 2021, ktorou sa mení smernica 2011/16/EÚ o administratívnej spolupráci v oblasti daní (Ú. v. EÚ L 104, 25.3.2021).“.

Zákonom č. 250/2022 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 442/2012 Z. z. o medzinárodnej pomoci a spolupráci pri správe daní v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony sa okrem iného zavádza nový inštitút medzinárodnej spolupráce v oblasti daní – spoločná kontrola, ktorá zahŕňa postupy, ktoré budú vykonávané spoločne príslušnými orgánmi dvoch alebo viacerých členských štátov a budú sa týkať jednej alebo viacerých fyzických osôb alebo subjektov. V nadväznosti na uvedenú právnu úpravu sa novelizuje aj ustanovenie § 68a – skrátené vyrubovacie konanie daňového poriadku. Vzhľadom na to, že na základe vzájomnej dohody zainteresovaných členských štátov môže zo záverečnej správy zo spoločnej kontroly vyplývať vyrubenie dane, správca dane môže vydať rozhodnutie v skrátenom konaní, t. j. vyrubovací rozkaz, pokiaľ v tom čase neprebieha daňová kontrola alebo neprebieha určovanie dane podľa pomôcok alebo vyrubovacie konanie. Vyrubovací rozkaz je možné vydať najskôr po doručení záverečnej správy zo spoločnej kontroly daňovému subjektu.

Vypracoval: Finančné riaditeľstvo SR, Banská Bystrica
Odbor daňovej metodiky
November 2023

ZDROJ:

Na stiahnutie:

2023.11.22 002 ...

Ďalšie nové dokumenty

28. 02. 2025

Overovanie IČ DPH

DPH 222/04

IČ DPH je dôležitá informácia o podnikateľovi vo vzťahu k uplatňovaniu DPH. V Slovenskej republike Finančné riaditeľstvo SR na svojej webovej stránke zverejňuje aktualizovaný zoznam daňových subjektov registrovaných pre DPH, ktorý umožňuje filtrovať záznamy na základe vyplnenia jednotlivých preddefinovaných položiek filtra. 

23. 01. 2025

Zápis zo zasadnutia Komisie na zabezpečenie jednotného metodického výkladu za oblasť DPH z 23.01.2025

DPH 222/04 DPH 222/04, § 19

Diskutovaná problematika: Nájom nehnuteľností s ohľadom na uplatňovanie sadzieb DPH na dodávky energií v kontexte zložených plnení v nadväznosti na rozsudky Súdneho dvora C-572/07, C-392/11 a C-42/14 (téma SKDP)

Odborný dokument

Zoznam zmluvných štátov na účely automatickej výmeny informácií

č. z Lotus 2017/27 zo dňa 23. 01. 2017 platný do 31. 12. 2022


Zoznam zmluvných štátov na účely automatickej výmeny informácií podľa § 2 písm. b) zákona č. 359/2015 Z.z. o automatickej výmene informácií o finančných účtoch na účely správy daní a o zmene a doplnení niektorých zákonov



Platí na oznamovacie obdobie 1.1.2016 – 31.12.2016.



Zmluvný štát/jurisdikcia
Anglický názov štátu (kód ISO)
Dohoda
1.
Austrália
AUSTRALIA (AUS)
MCAA 2018
2.
Bermudy
BERMUDA (BM)
MCAA 2017
3.
Britské panenské ostrovy
VIRGIN ISLANDS, BRITISH (VG)
MCAA 2017
4.
Kajmanie ostrovy
CAYMAN ISLANDS (KY)
MCAA 2017
5.
Kolumbia
COLOMBIA (CO)
MCAA 2017
6.
Faerské ostrovy
FAROE ISLANDS (FO)
MCAA 2017
7.
Guernsey
GUERNSEY (GG)
MCAA 2017
8.
India
INDIA (IND)
MCAA 2017
9.
Island
ICELAND (IS)
MCAA 2017
10.
Ostrov Man
ISLE OF MAN (IM)
MCAA 2017
11.
Japonsko
JAPAN (J)
MCAA 2018
12.
Jersey
JERSEY (JE)
MCAA 2017
13.
Kórea
KOREA (KR)
MCAA 2017
14.
Maurícius
MAURITIUS (MS)
MCAA 2018
15.
Nórsko
NORWAY (NO)
MCAA 2017
16.
Seychely
SEYCHELLES (SC)
MCAA 2017
17.
Juhoafrická republika
SOUTH AFRICA (ZA)
MCAA 2017
18.
Lichtenštajnsko
LIECHTENSTEIN
MCAA 2017
19.
San Marino
SAN MARINO
MCAA 2017

ZDROJ:

Ďalšie nové dokumenty

28. 02. 2025

Overovanie IČ DPH

DPH 222/04

IČ DPH je dôležitá informácia o podnikateľovi vo vzťahu k uplatňovaniu DPH. V Slovenskej republike Finančné riaditeľstvo SR na svojej webovej stránke zverejňuje aktualizovaný zoznam daňových subjektov registrovaných pre DPH, ktorý umožňuje filtrovať záznamy na základe vyplnenia jednotlivých preddefinovaných položiek filtra. 

23. 01. 2025

Zápis zo zasadnutia Komisie na zabezpečenie jednotného metodického výkladu za oblasť DPH z 23.01.2025

DPH 222/04 DPH 222/04, § 19

Diskutovaná problematika: Nájom nehnuteľností s ohľadom na uplatňovanie sadzieb DPH na dodávky energií v kontexte zložených plnení v nadväznosti na rozsudky Súdneho dvora C-572/07, C-392/11 a C-42/14 (téma SKDP)

Prihlásiť sa na odber medzinár. pomoc 442/12